دیدگاه ها

بایگانی

مراقبه و توبه

مراقبه زمان ندارد. در همۀ اوقات زندگى بايد مراقب اعمال خودمان باشيم.[1] بايد دائم حساب کنيم که واقعاً آنچه کرديم تا چه حد درست بود و تا چه حد اشتباه. هر جايى که پى برديم اشتباهى رخ داده است، همان موقع تصميم بگيريم که جبران کنيم؛ هر چند ارادۀ ما آن قدر قوى نباشد و احتمال ‏دهيم که باز هم پاى ما بلغزد.[2] گفت یا رب بارها برگشته‌ام * توبه ها و عهدها بشکسته‌ام توبه‌ام بِپذیر این بار دگر‌ * تا به بندم بهر توبه صد کمر[3] مهم آن است که وقتی توجه پيدا مى‏کنيم، همان لحظه تصميم بر جبران بگيريم و واقعاً عزم بر ترک اشتباه داشته باشيم[4] و از خدا ـ تبارک و تعالی ـ بخواهيم که به ما کمک کند تا بتوانيم جبران کنيم. --------------------- [1]. قال أبو عبد الله ـ علیه السلام ـ : فحاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا عليها. (الكافي، ج ‏8، ص 143) [2]. عن أبي جعفر ـ علیه السلام ـ قال: … كلما عاد المؤمن بالاستغفار و التوبة عاد الله عليه بالمغفرة … فإياك أن تقنط المؤمنين من رحمة الله. (الكافي، ج ‏2، ص 434) [3]. مثنوی معنوی. [4]. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً. (التحریم، 8) برگرفته از «توشه ای از رمضان» تألیف آیت الله هادوی تهرانی

اخبار

بایگانی

هر قدر انسان در خود و اطرافش بیشتر تأمل کند، بیشتر متوجه خدا خواهد شد

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۲ دی‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه نور به آیه ۳۵ «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» اشاره کرد و گفت: نام این سوره برگرفته از واژه نور برای خداوند در این آیه است؛ در این آیه به موضوع خداشناسی پرداخته که از دشوارترین مفاهیم است؛ مثلاً انسان زمان‌مند و مکان‌مند است، اما زمان درباره خداوند معنایی ندارد یا می‌گوییم خداوند بی‌نیاز است که تبیین این مفاهیم دشوار است. وی با بیان اینکه نور خودش آشکار است و مابقی اشیاء را آشکار می‌کند، افزود: لطافت بحث در این است که اشیاء پیرامون ما وجود دارند، اما نور آنها را آشکار می‌کند و اگر نور نباشد، دیده نمی‌شوند؛ ولی در مورد خداوند این مسئله درست نیست، زیرا وجود مخلوقات از نور خداوند است. آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه ما درکی از نور خداوند جز با بهره بردن از تمثیل نداریم، اظهار کرد: خداوند صرفاً «ظاهر بذاته و مظهر بغیره» یعنی آشکار ذاتی و آشکارکننده دیگران نیست، بلکه مخلوقات، جز خدا چیزی نیستند و وجودی ندارند، نه اینکه هستند و ما آنها را نمی‌بینیم؛ نور در این آیه، نور وجود و اصل هستی است. استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه همه عالم پرتو نور خدا هستند، اظهار کرد:…

برگزاری مراسم ایام فاطمیه (شهادت حضرت زهرا س) در دفتر آیت الله هادوی تهرانی

مراسم سالروز شهادت أم ابيها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و اربعین والد مکرم حضرت آیت الله هادوی تهرانی (با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی) با حضور معظم له برگزار می گردد. روزهای: جمعه الی یکشنبه (26 الی 28 دی ماه 1399) (1 الی 3 جمادی الثانی 1442) زمان: از ساعت 11 صبح سخنران: حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسین خلیلی همراه با قرائت زیارت نامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها توسط حجت الاسلام رضایی موسوی مکان: 55 متری عمار یاسر، کوچه 15، پلاک 82، دفتر آیت الله هادوی تهرانی سالن مخصوص بانوان نیز فراهم است.

قدرت فقط از آن خداست و گرنه مرید و طرف دارد نمی‌تواند برای انسان کاری بکند

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۱ دی‌ماه در ادامه تفسیر سوره فرقان گفت: در آیه ۵۸ سوره مبارکه فرقان «وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا» فرموده است که بر خدایی که هرگز نمی‌میرد توکل کن؛ آیه قبل هم «قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا» در مورد اجر رسالت پیامبر بود که فرموده بگو من از شما بابت رسالتم اجری نمی‌خواهم، جز مودت قربی که آن هم سود و فایده‌اش برای خود شماست. وی افزود: بنابراین آیه ۵۷ هم ممکن است ناظر به اصل دعوت نبی اعظم باشد؛ یعنی پیامبر صرفاً انذاردهنده و بشارت‌دهنده است و باید در این کار به خدا توکل کند، زیرا مخالفت‌ها با ایشان زیاد است. استاد حوزه علمیه اظهار کرد: ممکن است به مناسبت آیه قبل، توکل کردن ناظر به درخواست خاص‌تری باشد که همان تقاضای اجر است؛ در سوره شوری فرمود: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى» و در سوره سبأ هم فرمود که اجر رسالت برای خود شماست؛ حال این سؤال وجود دارد، پیامبری که با این حجم مخالفت و انکار روبرو و اصل رسالتش با چالش مواجه است، چقدر باید توقع داشته باشد که مردم اجر رسالت او را بدهند؟ بنابراین این درخواست امتداد رسالت او است و فایده آن برای خود مردم است. آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: محبتی که در اینجا مطرح است، طبق مطالبی که گفته شد، صرفاً دوست داشتن نیست؛ اگر این باشد، ثمری ندارد، بلکه محبتی که سبب تبعیت است، فایده‌آور است و شیعه حقیقی هم کسی است که در عمل پایبند به رسالت پیامبر و آموزه‌های اهل بیت(ع) باشد. وی افزود:…

امروز هم برده‌داری مدرن از سوی شرکت‌های بزرگی در برخی کشورها در حال انجام است

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۷ دی‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره نور، گفت: در این سوره، احکام مختلفی در مورد روابط زن و مرد و حکم محرم و نامحرم بیان شده و در آیه ۳۳ «وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَالَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكَاتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيْرًا وَآتُوهُمْ مِنْ مَالِ اللَّهِ الَّذِي آتَاكُمْ وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنًا لِتَبْتَغُوا عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَنْ يُكْرِهْهُنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِنْ بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَحِيمٌ» هم به نکاح اشاره کرد؛ در ادامه به عقد مکاتبه که بین عبید و اماء و صاحب او نوشته می‌شود، اشاره دارد. وی افزود: بخش انتهایی این آیه مجدداً بحثی درباره کنیزان دارد و فرموده است که کنیزان خود را مجبور به زنا نکنید «وَلَا تُكْرِهُوا فَتَيَاتِكُمْ عَلَى الْبِغَاءِ» تا مثلاً از این طریق مال و ثروتی به دست آورید، اگر آنها اهل صیانت و حفاظت از خودشان هستند. استاد حوزه علیمه اضافه کرد: این آیه بیانگر آن است که ظاهراً موالی، کنیزان خود را وادار به زنا می‌کردند تا از این طریق پولی به دست آورند و این مسئله در آن زمان رواج داشته است؛ البته اگر خود آنها اراده تحصن و حفظ خود را نداشته باشند، خود بخود اکراه برطرف می‌شود؛ البته آیه در صدد بیان حکم حرمت زنا نیست، بلکه کاری که موالیان می‌خواستند با عبید و اماء بکنند را زیر سؤال برده است. آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: ظاهراً در آن دوره این توهم وجود داشته که عبید و اماء جز املاک فرد هستند. درست…

متأسفانه در سنگرهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی عقب‌نشینی زیادی داشته‌ایم

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۳ دی‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره صف به آیه چهارم این سوره «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ» اشاره کرد و گفت: نام سوره از این آیه گرفته شده است؛ آیه فرموده است که خداوند کسانی را که در راه او با دشمنان صف در صف مقاتله می‌کنند، دوست دارند. وی با بیان اینکه در آیه قبل هشدار داده شد که چرا چیزی می‌گویید که خودتان عمل نمی‎کنید، افزود: در آیه چهارم، سخن از عمل است؛ یعنی خداوند کسانی را دوست دارد که آنچه را می‌گویند، خودشان هم در صفوف به هم پیوسته به آن پایبند هستند و عمل می‌کنند. استاد حوزه علمیه بیان کرد: یکی از موارد آشکار این آیه، جهاد در میدان جنگ است و مبارزان باید در برابر دشمن بایستند. اگر در جنگ فیزیکی، همراهی و همگامی نباشد، دستاوردها خیلی اندک و سخت خواهد بود و بنیان مرصوص شکل نخواهد گرفت. وی اضافه کرد: امروز ماهیت جنگ‌ها به علت پیشرفت‌های ماهواره‌ای و ... عوض شده است و یکی از میدان‌های بزرگ جهاد، میدان فرهنگی و فکری است که متأسفانه ما نتوانسته‌ایم جبهه واحد و بنیان مرصوص تشکیل دهیم؛ اگر بنا باشد صدا و سیما و رسانه‌ها و حوزه و دانشگاه هر کدام کار خودشان را بکنند، نمی‌توانیم در برابر تهاجم فرهنگی مؤثر باشیم. آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه متأسفانه در سنگرهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی عقب‌نشینی زیادی داشته‌ایم، تصریح کرد: این عقب‌نشینی در سبک زندگی مردم و نحوه مواجهه اجتماعی و اقتصادی دیده می‌شود ولو اینکه شعار فرهنگ دینی و اسلامی بدهیم؛ بنابراین جهاد و مبارزه صرفاً محدود به مبارزه نظامی نیست. وی…

حکم دوچرخه ‌سواری زنان از نظر آیت‌الله هادوی تهرانی

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، دهم دی‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه نور با بیان اینکه بر اساس آیات این سوره، حجاب بر همه زنان مؤمنه یعنی مسلمان واجب است، گفت: از جمله استثناها در این مسئله، عبیدها بودند که می‌توانند بدون ریبه به مو و پای زنی که صاحب آنهاست، نگاه کنند؛ البته عبیدهایی که زن مالک آنهاست وگرنه اگر کسی عبید شوهر یک زن باشد هم نسبت به این زن نامحرم است. وی افزود: با در نظر گرفتن موضوع فوق، به صورت طبیعی روشن است که افرادی که خادم هستند، نه عبید هم مانند بقیه باید مراعات نگاه خود را داشته باشند؛ پس اشتباه است که برخی تصور کنند «ما ملکت ایمانهن» شامل هر خادمی هم است؛ کما اینکه برخی علمای اهل سنت از جمله وهابیون و حنبلی‌ها این دیدگاه را دارند. آیت‌الله هادوی تهرانی با تأکید بر اینکه مصداق تعبیر «ما ملکت ایمانهن» صرفاً مخصوص عبدهای یک زن هستند و حتی شامل عبدهای شوهر زن هم نمی‌شود، اضافه کرد: در ادامه آیه هم آمده «وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»؛ مراد ما از مخفی کردن زینت هم نه اینکه صرفاً زن لباسی بپوشد که مثلا پای او پیدا نباشد، بلکه نباید لباسی هم باشد که حجم بدن و مواضع زینت در آن آشکار باشد؛ چیزی که امروز در غرب دیده می‌شود و در حقیقت به تعبیر آقای حداد عادل، لخت‌پوشی است. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه غربی‌ها طوری لباس می‌پوشند که از عریان بودن زیباتر و محرک‌تر است، به دوچرخه‌سواری زنان اشاره و اظهار کرد: دوچرخه‌سواری زنان فی نفسه اشکال ندارد، اما اگر به…

تعطیلی دروس خارج آیت الله هادوی تهرانی در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی

به اطلاع می رساند در پی ارتحال آیت الله مصباح یزدی، دروس خارج فقه، اصول و تفسیر حضرت آیت الله هادوی تهرانی امروز شنبه 13 دی ماه 1399 مصادف با 18 جمادی الاولی 1442 تعطیل خواهد بود.