احکام ماه مبارک رمضان

دیدگاه ها

بایگانی

مراقبه و توبه

مراقبه زمان ندارد. در همۀ اوقات زندگى بايد مراقب اعمال خودمان باشيم.[1] بايد دائم حساب کنيم که واقعاً آنچه کرديم تا چه حد درست بود و تا چه حد اشتباه. هر جايى که پى برديم اشتباهى رخ داده است، همان موقع تصميم بگيريم که جبران کنيم؛ هر چند ارادۀ ما آن قدر قوى نباشد و احتمال ‏دهيم که باز هم پاى ما بلغزد.[2] گفت یا رب بارها برگشته‌ام * توبه ها و عهدها بشکسته‌ام توبه‌ام بِپذیر این بار دگر‌ * تا به بندم بهر توبه صد کمر[3] مهم آن است که وقتی توجه پيدا مى‏کنيم، همان لحظه تصميم بر جبران بگيريم و واقعاً عزم بر ترک اشتباه داشته باشيم[4] و از خدا ـ تبارک و تعالی ـ بخواهيم که به ما کمک کند تا بتوانيم جبران کنيم. --------------------- [1]. قال أبو عبد الله ـ علیه السلام ـ : فحاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا عليها. (الكافي، ج ‏8، ص 143) [2]. عن أبي جعفر ـ علیه السلام ـ قال: … كلما عاد المؤمن بالاستغفار و التوبة عاد الله عليه بالمغفرة … فإياك أن تقنط المؤمنين من رحمة الله. (الكافي، ج ‏2، ص 434) [3]. مثنوی معنوی. [4]. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً. (التحریم، 8) برگرفته از «توشه ای از رمضان» تألیف آیت الله هادوی تهرانی

اخبار

بایگانی

شیطان بدون خواست فرد بر او مسلط نمی‌شود و برخی خودشان از شیطان جلوتر هستند

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، اول خردادماه، در ادامه مباحث تفسیر سوره «شعراء» گفت: همه سوره مبارکه در مکه نازل شده است؛ از آیات انتهایی این سوره و آیه«وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»به نظر می‌آید قبل از دعوت عمومی و سال سوم بعثت نازل شده است. وی افزود: در پایان این سوره به دو تهمت علیه پیامبر(ص) جواب داده شده است؛ تهمت اول اینکه پیامبر(ص)، مجنون و تحت تأثیر شیطان کارها را انجام می‌دهد که خداوند این ادعا را با این بیان «هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ ﴿۲۲۱﴾؛ آيا شما را خبر دهم كه شياطين بر چه كسى فرود مى‌آيند (۲۲۱)؛ تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ» نفی کرد؛ یعنی شیطان بر پیامبری که قبل از بعثت به امانتداری و درست‌کاری مشهور است نازل نمی‌شود بلکه بر دروغگویان گناهکار نازل می‌شود؛ کسانی که گوش فرا مى‌دارند و بيشترشان دروغگويند. آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: البته شیطان بدون خواست فرد بر او مسلط نمی‌شود و برخی خودشان حتی از شیطان جلوتر هستند؛ تهمت دیگر به پیامبر(ص)، شاعر بودن است؛ زیرا عرب‌ها چون خودشان در شعر معروف بودند در این زمینه حساسیت زیادی به خرج می‌دادند که نمونه آن معلقات سبع است. وی اضافه کرد: شعرا چون اهل خیال هستند در هر وادی وارد شده و به مدح و ذم هر چیزی اعم از مذموم و ممدوح می‌پردازند و چون سخنانشان تحت تأثیر خیال است سخنان نسنجیده هم به کار می‌برند. برخی مداحانی که بدون تحقیق و مستند هر چیزی به ذهنشان می‌رسند بیان می‌کنند، مصداق چنین شاعرانی هستند و برخی افراد هم از آنان حمایت کرده و می‌گویند سخنانش مؤثر بود. شعرای مذمت شده استاد سطح عالی حوزه با اشاره به آیه…

حقیقت دین یکی است و بر هر پیامبری، مرتبه‌ای از این حقیقت نازل می‌شود

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۹ اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره شعرا، گفت: همه آنچه در ۱۹۰ آیه نخست این سوره بیان شده، جمله معترضه‌ای برای رجوع به ابتدای داستان است؛ یعنی اینکه همه آفرینش آیه و نشانه است تا انسان‌ها خدا را بپرستند؛ کسانی که تخصصی در داستان‌گویی و مقاله‌نویسی دارند، ارجاع انتها به ابتدا را بهتر متوجه می‌شوند. وی با اشاره به آیه «وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ» افزود: تنزیل و انزال هر دو به معنای فرود و پایین آمدن است؛ تنزیل بیشتر در نزول تدریجی و انزال در موارد نزول دفعی است؛ شب‌های قدر که سپری شد، شب نزول دفعی بوده و تنزیل در ۲۳ سال انجام شده است. قرآن، تنزیل علم خداست آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: مرحوم شاه‌آ‌بادی در تفسیر سوره قدر، در مورد واژه «انزلناه» معتقد است که ضمیر «ه» به قرآن بر نمی‌گردد، بلکه به خود خدا بر می‌گردد؛ او توضیح داده که علم خدا عین ذات اوست و توحید اقتضاء می‌کند که خداوند چیزی زائد بر ذات ندارد، زیرا مستلزم ترکیب است و خدا از ترکیب بی‌نیاز است. بنابراین قرآن نازل شده علم خداست. این استاد تفسیر حوزه ادامه داد: قرآن از مرتبه ذات تا صوت و کتابت، تمام مراتب را طی کرده است؛ در فلسفه توضیح داده می‌شود که طفره محال است و ممکن نیست که چیزی از یک مرتبه وجودی به مرتبه وجودی دیگر پرش کند؛ قرآن قبل از اینکه به مرتبه خطوط و نقوش برسد که دال بر اصوات هستند، قبلاً مراتب دیگر را طی کرده که یکی از آنها نزول بر قلب انسان کامل است. آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه انسان در ظلمت و گمراهی است، اظهار کرد: تنها راه برای خروج از این ظلمات، توکل به خداست، زیرا انسان نه می‌داند و نه می‌تواند و طبیعت او…

زمین‌های موات را در اختیار مردم قرار دهیم تا بتوانند احیا کرده و مورد استفاده قرار دهند

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، از اساتید حوزه علمیه، امروز، ۲۷ اردیبهشت‌ماه، در ادامه تفسیر سوره شعراء با بیان اینکه در آیات ۱۲۳ به بعد به بحث قوم عاد و در ادامه لوط پرداخته است، گفت: در این آیات داستان قوم هود را بیان فرموده و دقیقاً همان تعابیری را که نوح، ابراهیم و ... برای قومشان به کار بردند، به کار برد و فرمود: من فرستاده امانتداری هستم و چیزی را که خدا خواسته برای شما می‌گویم و شما تقوا پیشه و مرا تبعیت کنید. وی افزود: هود به قومش فرمود که من هیچ اجر و مزدی از شما نمی‌خواهم؛ پیامبر اسلام(ص) هم مزد رسالتش را «مودة فی القربی» بیان فرمود؛ مودتی که سود آن به نفع خود مردم است؛ یعنی اگر مردم راهی به سوی خدا می خواهند باید مودت فی القربی داشته باشند؛ لذا سیره و سنت انبیاء این بود که برای رسالتشان اجری از مردم نمی‌خواستند. ارزش هدایت انبیاء قابل اندازه‌گیری نیست آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه انبیاء برای مزد گرفتن از مردم نیامده‌اند، تصریح کرد: ارزش هدایت انبیاء قابل اندازه‌گیری نیست؛ به تعبیر قرآن، اگر کسی یک نفر را احیا کند، گویی همه مردم را احیا کرده است؛ هدایت و فرقان (فارق میان حق و باطل) گوهر بسیار ارزشمند و ارزشمندترین گوهر الهی است؛ هود فرمود که شما ساختمان‌های استوار و محکمی برای خود ساخته‌اید، گویا قرار است در دنیا ابدی باشید، در حالی که این دنیا فانی و ابدیت برای آخرت است. استاد حوزه علمیه اظهار کرد: قوم هود به تعبیر علامه طباطبایی، گرفتار غضب و شهوت بودند و خانه‌های بسیار مستحکمی در بلندی درست می‌کردند و وقتی با هم درگیر می‌شدند وحشیانه درگیر می‌شدند. در سوره اعراف هم، وقتی به داستان عاد و هود اشاره دارد،…

اسراف نقطه مقابل شکر و بهره برداری نادرست و افراطی از نعمت ها است

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، ۲۳ اردیبهشت‌ماه هادوی تهرانی با اشاره به شب قدر گفت: اگر در طول سال خود را آماده نکنیم، در یک شب ناگهان ممکن است اتفاق خاصی برای ما رخ ندهد. البته استثنا همیشه وجود دارد، ولی اگر می‌خواهیم بهره بهتری ببریم، باید قلب خود را برای بهره بردن از فیوضات این شب‌ها آماده کرده باشیم. وی در ادامه تفسیر سوره شعراء اظهار کرد: در این سوره داستان قوم ثمود در ادامه داستان نوح و ابراهیم مطرح می‌شود که فصل مشترک آنان تکذیب نبی و رسول الهی بوده است؛ حضرت صالح(ع) هم مانند دیگر انبیاء قومش را دعوت به سوی خدا کرد و فرمود که تقوا پیشه کنید و مرا اطاعت کنید و من از شما اجر و مزدی نمی‌خواهم. وی اضافه کرد: در مورد پیامبر اعظم هم این تعبیر در قرآن به کار رفته است و خود خداوند پاداش او را مودت فی القربی قرار داده است؛ امروز شب نوزدهم ماه مبارک و شب قدر است؛ البته داستان شب قدر و داستان ضربت خوردن امام دو مطلب جداگانه است، ولی تقدیر الهی در این بود که امام در چنین شبی ضربت بخورند. هادوی تهرانی با بیان اینکه این مسئله فرصتی برای مودت و محبت به امام علی(ع) و بهره‌گیری برای شب قدر است، افزود: حضرت صالح همان بیان نوح و هود و ... را داشت؛ خطاب به قومش گفت که آیا شما هر کاری خواستید می‌کنید و تصور می‌کنید هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد و کرونا و سیل و زلزله و ... نمی‌آید. وی افزود: قوم او در جنات و عیون یعنی باغ‌ها و چشمه‌ها، زراعت‌ها و نخل (در اینجا به خاطر اهمیت نخل آن را از زراعت جدا آورده است)، و هضیم(وَزُرُوعٍ وَنَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ) متنعم بودند؛ بیشتر مفسران به تفسیری که زجاج کرده تمایل نشان داده‌اند و او هم در هم…

دولت زمینه را برای توسعه کشاورزی فراهم کند

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۲ اردیبهشت‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره شعراء، گفت: خداوند داستان نوح را با این تعبیر آغاز کرده که قوم نوح، پیامبران را تکذیب کردند؛ این سؤال مطرح است که آیا جز نوح پیامبران دیگری هم برای آنان آمده بود؟ در پاسخ گفته‌اند چون دعوت همه انبیاء به یک آموزه یعنی توحید بوده، نفی یک پیامبر نفی همه پیامبران است. وی افزود: در مورد صاحب شریعت بودن آدم و اینکه او تمثیل است یا خیر، بحث زیادی شده است، ولی نوح، اولوالعزم بوده و شاید قبل از نوح هم انبیایی برای این قوم آمده بودند. آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: رسالت انبیاء جنبه عاطفی و محبت و مهربانی دارد، لذا در قرآن تعبیر «اخوهم» در مورد انبیاء به کار رفته «اذ قال لهم اخوهم ...». نوح قومش را به تقوا و اطاعت از رسالت خودش دعوت و تأکید کرد که من رسول امانتداری هستم و آنچه می‌گویم امر و نهی خداوند است و بابت این کار دستمزدی هم نمی‌خواهم. وی افزود: داستان نوح طوری مطرح شده که گویا در یک روز اتفاق افتاده و نوح قومش را دعوت به خدا می‌کند و آنان می‌گویند ما تو را اطاعت کنیم که یک مشت افراد فقیر و در مرتبه پایین اجتماعی و رذل و پست دور و بر تو هستند. هادوی تهرانی تصریح کرد: چشم اینها به دنیا بود؛ گاهی ما خودمان هم این صحنه‌های مشمئزکننده را می‌بینیم؛ کسی که تحصیل‌کرده برجسته و با درجات علمی از برترین دانشگاه‌های دنیا بود و ادعای ایمان و تقدس هم داشت و خودش را در زمینه دین هم صاحب‌نظر می‌دانست؛ در سفر حج به دیدار یکی از شیعیان رفت که آن مجموعه مشهور به ثروت بودند، وقتی برگشت فوق‌العاده ناراحت بود و می‌گفت در یک هتل درجه پایین و امکانات خیلی بد ساکن…

دنیای مدرن گرفتار بت‌پرستی جاهلی و جدید است

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه در ادامه تفسیر سوره شعرا، گفت: خدا در ابتدای سوره شعرا به پیامبر فرمود از اینکه اینها(کافران) ایمان نمی‌آورند خود را به هلاکت می‌اندازی، ولی اگر ما می‌خواستیم همه ایمان بیاورند و رفع اختیار از آنان بکنیم، نشانه‌هایی می‌آوردیم که همه خاضع شوند، ولی سنت الهی این نیست. وی افزود: در آیه هشتم و نهم «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۸﴾ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» که ترجیع‌بند این سوره است، فرمود که وقتی حقیقتی بیان شد، این طور نیست که همه ایمان بیاورند؛ در آیه ۶۷ «وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ» هم همان مطلب آیه نهم تکرار می‌شود؛ یعنی خداوند از یکسو عزیز و شکست‌ناپذیر است، ولی از طرف دیگر نسبت به بندگانش رحیم و مهربان است. هادوی تهرانی بیان کرد: علامه طباطبایی فرموده است که عزت خدا سبب می‌شود تا کسانی که منکر و مکذب هستند، عذاب و عقاب شوند و رحمت خدا سبب می‌شود تا نیکوکاران جزای خیر ببینند. البته رحمت الهی به انسان فرصت می‌دهد و در عقوبت سریع عمل نمی‌کند. وی افزود: در ادامه سوره شعرا و بعد از داستان موسی از آیه ۶۹ وارد داستان ابراهیم(ع) شده است؛ این داستان در قرآن مکرر و در هر سوره از زاویه متفاوتی بیان شده است که این نحوه داستان‌گویی قرآن استفاده از بهترین و بالاترین روش‌های تصویرسازی و داستان‌سرایی است. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ابراهیم(ع) به پدر و قومش گفت که شما چرا بت می‌پرستید؛ در مورد پدرش یعنی «آذر» گفته شده که او جایگاه پدری برای ابراهیم داشت، ولی پدر واقعی او نبود؛ اظهار کرد: داستان ابراهیم…

فتوای معظم له در مورد نحوه ادای نذر اطعام و مجالس اهل بیت ع در ایام کرونا

خبرگزاری شبستان،گروه قرآن و معارف، به نقل از روابط عمومی دفتر آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، این استاد سطح عالی فقه و اصول حوزه نظر خود را در پاسخ به سؤالی در مورد اطعام و ادای نذر در ایام کرونا اعلام کرد. متن سؤال و پاسخ این استاد سطح عالی فقه حوزه به شرح زیر است: سؤال برخی از مردم مال خود را برای اطعام(ماه رمضان) و مراسم عزا نذر کرده‌اند. امسال به دلیل شرایط کرونا و فاصلۀ اجتماعی این پول‌ها به چه نحو باید خرج شود؟. در بین شیعیان مرسوم است که در ماه مبارک رمضان به ویژه در ایام سوگواری شهادت مولای متقیان مجالس عزاداری برگزار می‌کنند و به نذر و نیاز و اطعام اهتمام می‌ورزند و برخی از مردم مال خود را برای این کار وقف نموده‌اند. امسال به دلیل شرایط سخت و دشوار و شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصلۀ اجتماعی برگزاری مراسم عزاداری به صورت معمول مقدور نیست. حال پول‌هایی که برای نذر و اطعام جمع می‌شود، به چه نحو باید خرج شود؟ آیا می‌توان برای کمک‌رسانی به مردم مستمند صرف کرد و برای آن‌ها بسته‌های معیشتی خرید؟ پاسخ باسمه تعالی ۱. در صورتی که این نذر‌ها با صیغۀ شرعی نباشد، عمل به مفاد آن‌ها واجب نیست؛ البته بهتر است مطابق آن عمل شود؛ بنابراین می‌توانید با اجازه صاحبان پول‌ها، آن‌ها را برای امور خیر از جمله مورد سؤال مصرف کنید. اما اگر نذر با صیغه باشد، حتماً باید به مفاد نذر عمل شود. ۲. اگر نذرکننده در هنگام نذر، شرایط خاصی را ملاحظه کند که از ابتدا می‌داند امکان تحقق ندارد، نذرش منعقد نمی‌شود و مثلاً در شرایط شیوع کرونا شرط کند در همین ایام کرونا فقرا را به صورت دسته جمعی و در مجالس عزا اطعام کند. در این فرض می‌توانید با اجازه صاحبان…