احکام ماه مبارک رمضان

دیدگاه ها

بایگانی

مراقبه و توبه

مراقبه زمان ندارد. در همۀ اوقات زندگى بايد مراقب اعمال خودمان باشيم.[1] بايد دائم حساب کنيم که واقعاً آنچه کرديم تا چه حد درست بود و تا چه حد اشتباه. هر جايى که پى برديم اشتباهى رخ داده است، همان موقع تصميم بگيريم که جبران کنيم؛ هر چند ارادۀ ما آن قدر قوى نباشد و احتمال ‏دهيم که باز هم پاى ما بلغزد.[2] گفت یا رب بارها برگشته‌ام * توبه ها و عهدها بشکسته‌ام توبه‌ام بِپذیر این بار دگر‌ * تا به بندم بهر توبه صد کمر[3] مهم آن است که وقتی توجه پيدا مى‏کنيم، همان لحظه تصميم بر جبران بگيريم و واقعاً عزم بر ترک اشتباه داشته باشيم[4] و از خدا ـ تبارک و تعالی ـ بخواهيم که به ما کمک کند تا بتوانيم جبران کنيم. --------------------- [1]. قال أبو عبد الله ـ علیه السلام ـ : فحاسبوا أنفسكم قبل أن تحاسبوا عليها. (الكافي، ج ‏8، ص 143) [2]. عن أبي جعفر ـ علیه السلام ـ قال: … كلما عاد المؤمن بالاستغفار و التوبة عاد الله عليه بالمغفرة … فإياك أن تقنط المؤمنين من رحمة الله. (الكافي، ج ‏2، ص 434) [3]. مثنوی معنوی. [4]. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً. (التحریم، 8) برگرفته از «توشه ای از رمضان» تألیف آیت الله هادوی تهرانی

اخبار

بایگانی

اقامه نماز بر پیکر والدۀ معظم له به امامت آیت الله العظمی نوری همدانی/قم سه شنبه 99/3/13 ساعت 11 صبح مسجد امام حسن عسکری ع

باسمه تعالی در پی رحلت والده مكرمه حضرت آيت الله هادوى تهرانى ـ دامت بركاته ـ مراسم تشيع جنازه و اقامه نماز ميت بر پیکر آن مرحومه به امامت مرجع عالیقدر آیت الله العظمی نوری همدانی ـ دام ظله ـ برگزار می شود. حضور علماء، فضلاء و شما سروران گرامی در اين مراسم موجب شادی روح آن مرحوم و تسلی و تسكين خاطر بازماندگان خواهد شد. دفتر معظم له

مجلس فاتحه خوانی مردانه برای والده مکرمۀ آیت الله هادوی تهرانی

به اطلاع می رساند مجلس فاتحه خوانی مردانه برای والدۀ مکرمۀ حضرت آیت الله هادوی تهرانی با حضور معظم له امروز دوشنبه 12 خرداماه 1399 از ساعت 18 الی 22 در محل دفتر واقع در قم، 55 متری عماریاسر کوچه 15 پلاک 82 (موسسه رواق حکمت) برگزار می گردد. تشریف فرمایی شما سروران گرامی در مجلس فوق و تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید موجب شادی روح آن مرحوم و تسلی خاطر بازماندگان خواهد شد. دفتر معظم له

سخنرانی آیت‌الله هادوی تهرانی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیة)

به اطلاع می رساند، به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیة)، روز سه شنبه مصادف با 13 خردادماه 1399 حضرت آیت الله هادوی تهرانی با موضوع (The revival of human values : Imam Khomeini's slogan) احیای ارزش های انسانی مبتنی بر اندیشه امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیة) از طریق لایوهای: اینستاگرام (https://instagram.com/hadavi_droos) فیس بوک (https://www.facebook.com/mahdi.hadavitehrani) آپارات (https://www.aparat.com/hadavi_tehrani/live) راس ساعت 14 به وقت ایران به زبان انگلیسی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

درگذشت والدۀ مکرمۀ حضرت آیت الله هادوی تهرانی

بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون به اطلاع می رساند صبح امروز 12 خرداد 1399 مصادف با 9 شوال المکرم 1441 والده مکرمۀ حضرت آیت الله هادوی تهرانی دار فانی را وداع گفت. با توجه به شرایط فعلی، برنامۀ تشییع و ترحیم آن مرحومۀ متعاقباً اعلام می گردد. همچنین دروس معظم له از امروز تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود. دفتر معظم له

احتمالات مختلف تفسیری در مورد شَفع و وتر

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه، امروز، ۱۰ خردادماه در تفسیر سوره مبارکه فجر به آیات اول تا چهارم این سوره پرداخت و گفت: این سوره مبارکه مانند همه سوره‌های دیگر با بسم الله آغاز می‌شود و جزء خود هر سوره هست گرچه جزء شماره‌گذاری سوره حساب نمی‌شود. وی اضافه کرد: سوره فجر با کلمه فجر آغاز شده است؛ خداوند در ابتدای این سوره، قسم به فجر، لیال عشر، شفع و وتر خورده است؛ خداوند به شب‌های ده‌گانه و زوج و فرد و شب که سپری می‌شود قسم خورده است. آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه مراد از فجر، ظاهرا فجر خورشید و لیال، شب و شفع و وتر هم زوج و فرد است، اظهار کرد: علامه طباطبایی فرموده است که ظاهرا مراد از فجر، مطلق فجر است و بعید نیست که کلا سوره را بر دهه ذی الحجه تطبیق کنیم که در این صورت فجر روز دهم ذی الحجه خواهد شد. استاد حوزه علمیه تصریح کرد: پس مراد از فجر، فجر روز دهم ذی الحجه، عید قربان خواهد شد و کسانی که در حج هستند باید اعمال رمی جمرات، ذبح و تقصیر و حلق را انجام دهند؛ علامه ادامه داده که برخی آغاز ذی الحجه و برخی فجر محرم، فجر روز و یا شب جمعه و ... را بیان کرده‌اند. وی افزود: دهه اول ذی الحجه هم از سوی علامه طباطبایی بیان شده و اتممناها بعشر در آیه «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَقَالَ مُوسَى لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» هم بر این ایام تطبیق شده است؛ همچنین برخی گفته‌اند که چون مهمترین زمان اعتکاف دهه آخر ماه رمضان است و پیامبر معتکف در مسجد می‌شدند این احتمال هم، زیاد است.…

اکثر مردم هدف از زندگی دنیا را گم کرده‌اند

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، ۸ خردادماه، به تفسیر آیه ۵۱ به بعد سوره مبارکه دخان پرداخت: «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ﴿۵۱﴾؛ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ ﴿۵۲﴾؛ يَلْبَسُونَ مِنْ سُنْدُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُتَقَابِلِينَ ﴿۵۳﴾؛ كَذَلِكَ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ ﴿۵۴﴾ يَدْعُونَ فِيهَا بِكُلِّ فَاكِهَةٍ آمِنِينَ ﴿۵۵﴾؛ لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ ﴿۵۶﴾». وی با بیان اینکه این آیات به بحث بهشت و ویژگی آن اشاره دارد، گفت: براساس این آیات، بهشتیان در مقام امین «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ» هستند، هر فاکهه و میوه‌ای را بدون آنکه آسیبی داشته باشد می‌خورند و با حورالعین هم تزویج می‌شوند. آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به آیه «يَدْعُونَ فِيهَا بِكُلِّ فَاكِهَةٍ آمِنِينَ»، افزود: اینکه میوه‌ای آثار طبیعی خود مانند گرمی و سردی و ... را نداشته باشد با وضعیت دنیای مادی کنونی سازگاری ندارد، الان مثلاً کسی که گرمی دارد و خرما بخورد مشکل برای او ایجاد می‌شود، ولی قیامت با وجود اینکه انسان در بدن مادی خود محشور شده و معاد، جسمانی و مادی است، هیچ کدام از این مشکلات را ندارد؛ لذا ماهیت ماده در قیامت متفاوت از دنیاست. استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در دنیای مادی ما هر چیزی پایان و خاتمه‌ای دارد، ولی در بهشت با اینکه بدن، بدن مادی است، ولی به تعبیر قرآن، بهشتیان، طعم مرگ را جز همان مرگ اول نمی‌چشند: «لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَ وَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ» که مراد از مرگ اولی هم مرگی است که انسان را از دنیا می‌برد و بعد از حشر همه در…

نمایندگان مجلس هم و غم خود را بر حل مشکلات و دوری از سخنان بیهوده و باطل بگذارند

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، هفتم خردادماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه نبأ، گفت: در آیات ۳۱ به بعد این سوره «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا ﴿۳۱﴾ حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا ﴿۳۲﴾ وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا ﴿۳۳﴾ وَكَأْسًا دِهَاقًا ﴿۳۴﴾ لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا»؛ خداوند ویژگی‎های بهشت را بیان فرموده است و می‌فرماید که بهشت محل مفاز و نجات متقین است و از میوه‌هایی آن از جمله انگور همچنین از دختران تازه بالغ همانند هم و ظرف‌های لبریز از شراب‌های بهشتی می‌نوشند. وی اضافه کرد: در این فضا نه سخن لغوی و نه سخن دروغی می‌شنوند؛ قیامت دنیایی مادی است، ولی آنچه برای ویژگی‌های ماده در روز قیامت بیان می‌شود، با آنچه که ما با عنوان ویژگی‌های ماده در این دنیا می‌شناسیم، بسیار متفاوت است. هادوی تهرانی تصریح کرد: دانش ما از عالم ماده امروز، بسیار بسیار محدود است و آنچه فیزیک جدید به آن رسیده، تنها محدود به بخش کوچکی از عالم است که شامل ۵ درصد کل عالم می‌شود و مابقی عالم یعنی ۹۵ درصد به تعبیر فیزیک امروز، دنیا و ماده تاریک است. استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار کرد: تئوری ماده تاریک در دهه ۷۰ میلادی مطرح شد؛ اخیرا بحث دیگری با عنوان انرژی تاریک مطرح شد و دانشمندان فیزیک معتقدند که بیش از ۷۰ درصد از ۹۵ درصد ذکر شده، انرژی تاریک و مابقی ماده تاریک است. آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: دانشمندان از ماده و انرژی تاریک هیچ اطلاعی ندارند و فقط می‌دانند چنین چیزی وجود دارد؛ یک مؤسسه تحقیقاتی در سوئیس که با بودجه ده میلیارد یورو ایجاد شده است یا مرکز فضایی آمریکا که با هزینه صد میلیارد دلار طراحی شده، به گفته مسئولانشان هیچ چیزی در مورد ماده و انرژی…