دیدگاه ها

بایگانی

تفسیر ایمان در اسلام

از ديدگاه فرهنگ اسلامى ايمان نتيجۀ جهل و ندانستن نیست. اسلام از همان ابتداى ظهور خودش بر معرفت تأكيد داشت و اين «هل يستوى الذين يعلمون و الذين لا يعلمون»[1] نكته‏ اى است كه اسلام به شکل های مختلف و در عبارات گوناگون بر آن اصرار. اسلام انسان را به دانستن و دانايى دعوت مى ‏كند و هيچ ابائى از دانايى او ندارد، بلكه معتقد است كه انسان در پرتو دانايى، ايمان پيدا مى‏كند؛ به تعبير صدرالمتألهين ـ رضوان اللَّه عليه ـ ايمان هر كس به اندازة معرفت او است. ما بيش از آنچه مى‏ دانيم و مى‏ شناسيم، عبادت نمى‏ كنيم. اگر على بن ابي طالب ـ علیه السلام ـ فرمود: «من نديدم چيزى را مگر اینکه قبل از او، همراه او و بعد از او خدا را ديدم.»، بدان سبب است که به خدا معرفت دارد؛ همه جا خدا را مى‏ بيند و به همین جهت آن مرتبه از عبادت و بندگى را هم دارد که همه شنیده ایم. [1] . الزمر، 99.

اخبار

بایگانی

عمل، رابطه تنگاتنگ با عقیده دارد

استاد تفسیر و دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: آیات سوره مبارکه «ق» رابطه تنگاتنگ عقیده و عمل باور و عمل را نشان می‌دهد که انسان عملش نماینده باورش هست. به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله هادوی تهرانی امروز در ادامه جلسات تفسیر سوره «ق» با اشاره به تعبیر سائق و شهید گفت: روز قیامت همه نفوس می‌آیند و آنجا یک قرین همراه او هست و این قرین همان سائقی است که انسان را حرکت می‌دهد یا آن شهیدی است که نظارت می‌کند یا یک شخص ثالث یا این سه تا یکی است. وی ادامه داد: از سه جهت این سه وجود است؛ از این سه می‌توان به سه حقیقت، سه فرشته یا سه ملک یا سه قوه تعبیر کرد؛ یک حقایقی است که این حقیقت همراه نفس است؛ طبق آنچه در آخر تفسیر سوره زمر بحث شد، در این روز انسان‌ها دو دسته می‌شوند؛ یک دسته به جهنم می‌روند و یک دسته بهشت می‌روند؛ دو گروه می‌شوند و سه تا نداریم؛ در دنیا سه تا هستیم؛ در برزخ سه تا هستیم؛ بهشتی‌های برزخی، جهنمی‌های برزخی و یک اکثریت در حال خواب، اما در قیامت بعد از داوری، دو دسته می‌شوند. هادوی تهرانی با اشاره به تعبیر«اَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ» گفت: افراد جهنمی کفار، عنید، مناع للخیر، معتد و مریب هستند؛ نکته به تعبیر قرآن «الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا» این است که این‌ها چون شرک داشته و الهه دیگری را قبول داشته‌اند، برای همین کفار هستند و پوشانده حقیقت، برای همین مناع للخیر است. برای همین تعدی می‌کند و مریب است. وی افزود: این آیات رابطه تنگاتنگ عقیده و عمل باور و عمل را نشان می‌دهد که انسان عملش نماینده باورش است؛ بنابراین فرد کافر، در عمل هم مناع للخیر است؛ در عمل…

چه گروه‌هایی در قیامت محاسبه ندارند؟

استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه هر فردی آثار حتی ذره‌ای خیر و شر در دنیا را در قیامت خواهد دید، به تبیین این موضوع پرداخت که برخی گروه‌ها مانند انبیاء و شهدا در آخرت حساب‌رسی ندارند. به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره زمر گفت: خداوند تبارک و تعالی می‌فرماید: َ«و أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا»؛ زمین در آن فضای بعد از قیامت که بساط عالم مادی به هم ریخته است و خورشید و ستارگان آن نور را ندارند تا چیزی را روشن کنند، این زمین با نور رب روشن می‌شود و عرض کردیم شاید مقصود از زمین هم خصوص زمین در مقابل سایر ستارگان و سیالات نیست بلکه شاید مقصود عالم ماده است؛ ماده‌ای که در روز قیامت ما با آن سر و کار داریم. وی افزود: بعد خدا فرمود که و وضع الکتاب، کتاب قرار داده می‌شود که عرض کردیم شاید مقصود از کتاب، قرآن باشد؛ ممکن است هم مقصود حقایقی است که بر اساس آن حقایق ثبت شده نه به معنای نوشته شده که در واقع بر اساس آن داوری صورت می‌گیرد و وضع المیزان با آن یکی می‌شود. وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاء و شهدا آورده می‌شوند که گفتیم حساب این‌ها با حساب دیگران جدا است؛ این آیه موید روایاتی که می‌گوید شهدا بدون حساب به بهشت می‌روند. هادوی تهرانی بیان کرد: وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاء؛ نبیین هم محاسبه‌ای ندارند. آنها در واقع خودشان بخشی از آن سیستم داوری را تشکیل می‌دهند؛ شهدا این جا در کنار نبیین مطرح شده‌اند و ظاهرش این است که شهدا هم در موردشان قضاوتی نمی‌شود. این استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: بعد خدا می‌فرماید: وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْحَقِّ بین کسانی که به این صحنه آمده شدند یعنی به قیامت آمدند،…

«فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ»؛ پرده‌برداری از حقائق در روز قیامت مشاهده فاصله اندک خدا با انسان

استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه آیه «لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ» مرتبط به پرده‌برداری از حقایق از روز قیامت است، گفت: شاید علت این نحوه از خطاب این باشد که انسان در روزی که حقایق را می‌بیند متوجه می‌شود که فاصله او با خدا چقدر کم است یا اصلا فاصله‌ای نیست. به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله هادوی تهرانی در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه «ق» گفت: در سوره مبارکه «ق» در آیه ۲۲ خداوند فرمود: «لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ»؛ برخی گفته‌اند این خطاب به نبی اعظم(ص) است و ربطی به داستان قیامت ندارد؛ خدا می‌گوید ما با این مطالبی که به تو وحی کردیم در باب قیامت در واقع پرده برداشتیم و الان چشم تو نافذ شده است و حقایق را می‌بینی. وی افزود: اکثریت گفته‌اند این آیه خطاب به پیغمبر(ص) نیست؛ با توجه به اینکه این آیه شریفه در عداد آیات مربوط به روز قیامت است وضعیت انسان را در روز قیامت بیان می‌کند نه وضعیت شخص خاصی را. هادوی تهرانی بیان کرد: همان‌طور که دیگران فرمودند سیاق همین اقتضا را دارد؛ آیات قبل و آیات بعد همین معنا را در بردارد که همه راجع به داستان قیامت است؛ چون آیات مربوط به قیامت برای اولین بار در سوره «ق» نازل نشده است که پیغمبر(ص) در این جا مطلع شده باشد؛ لذا بیشتر تناسب دارد هم به لحاظ سیاق و همه به لحاظ معنایی با روز قیامت که الیوم روز قیامت باشد. این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه عنوان کرد: شاید اینکه خطاب به صورت «کنت» «فبصرک» آمده است نکته‌ای داشته باشد و آن این که انسان چون در آن روز حقایق را…

برخی از عرفان دکان درست می‌کنند

استاد تفسیر و دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: برخی که ذوق عرفانی آنان غلیان می‌کند، طوری راه می‌روند که گویی آسمان و زمین در دست آنان است و متاسفانه گاهی از این روش، دکان‌داری هم می‌کنند. به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله هادوی تهرانی در ادامه مباحث تفسیری سوره حجرات با اشاره به آیه ۱۵ این سوره گفت: در این آیه به تعریف مومن اشاره شده و کسانی که به خدا و پیامبر ایمان آورده و شکی نکردند و در راه خدا مجاهدت با جان و مال داشتند مومن حقیقی هستند. وی با اشاره به آیه ۱۶ حجرات ادامه داد: وقتی آیه ۱۴ این سوره نازل شد و خدا به اعراب فرمود که شما اسلام آورده و ایمان نیاورده‌اید و ایمان در دل‌هایتان فرو نرفته است؛ در آیه شانزدهم به حرف‌های گذشته آنان جواب داده و فرموده که آیا شما به خدا یاد می‌دهید که دینتان و عقیده شما چیست، در حالی که خدا به همه چیز و هر چه در آسمان و زمین است آگاه است. هادوی تهرانی بیان کرد: اینکه اعراب جاهلی با آن سبک زندگی پائین گمان کنند که خداوند از دل آنان آگاه نیست، شاید خیلی عجیب نباشد، ولی ما که مدعی اسلام‌شناسی هستیم گاهی درصدد این هستیم که به خاد بدهیم که چه باید می‌گفت و می‌گفته و چه باید یاد بدهد و چه حکمی بیاورد و یا نیاورد. این استاد تفسیر تصریح کرد: گاهی ما طوری صحبت می‌کنیم که گویی خدا نمی‌دانسته قرآن را چطور نازل می‌کرد و یا چه حکمی می‌داد؛ انگار ما از خدا بهتر می‌دانیم. وی تصریح کرد: برخی که ذوق عرفانی آنان غلیان می‌کند، طوری راه می‌روند که گویی آسمان و زمین در دست آنان است و دکان‌داری می‌کنند و مشتری هم پیدا می‌کنند، به همین دلیل کسی که علمی ندارد مدعی برخی مسائل می‌شود. وی تاکید…

برپایی مراسم عزاداری امام سجاد علیه السلام در دفتر آیت الله هادوی تهرانی

همزمان با سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام مجلس توسلی در دفتر آیت الله هادوی تهرانی با حضور وی برگزار گردید. این مراسم روز گذشته 13 مهرماه (مصادف با 25 محرم) ساعت 7:15 صبح با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین باستانی و قرائت زیارت عاشورا توسط حجت الاسلام موسوی برگزار شد. دفتر آیت الله هادوی تهرانی لینک تصاویر مرتبط

پاسخ به شبهه‌ای در مورد معاد جسمانی از سوی آیت‌الله هادوی تهرانی

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه با اشاره به بحث پوسیدن بدن انسان بعد از مرگ و تناقض آن با برخاستن از قبور به تبیین این مسئله از دیدگاه ملاصدرا پرداخت. به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره مبارکه «ق» در مدرسه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی با اشاره به آیه «وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ» گفت: افرادی که از دنیا رفته‌اند، انگار از خوابی بیدار می‌شوند، بر اثر دمیده شدن صور؛ در اینجا یک اشکالی از گذشته وجود داشته است که این مرده‌ها وقتی مردند و ما این‌ها را دفن کردیم، پوسیده می‌شوند و بعد اجزای این‌ها از طریق خاک در گیاهان می‌رود و از طریق گیاهان می‌رود داخل بدن حیوانات و انسان‌های دیگر. پس در قیامت که حشر، حشر مادی است، چگونه این ها بیدار می‌شوند، در حالی که بدنی ندارند. وی افزود: در داستان اصحاب کهف نیز که بدنشان را سیصد و اندی سال آنجا نگه داشتند، آنجا در حالت خواب بودند، نمرده بودند؛ در اینجا شبهه آکل و ماکول، خورنده و خورده شده بحث شده که یک داستانی است و متکلمین بحث کرده‌اند. هادوی تهرانی ادامه داد: این بحث در کلام هم به لحاظ عقلی و هم به لحاظ نقلی بحث شده است؛ در فلسفه هم به تبع این بحث، مطرح شده است؛ بسیاری از فیلسوفان متهم شده‌اند لااقل به این‌که اینها منکر معاد جسمانی هستند و مثلاً قبول ندارند که معاد جسمانی ندارند و بعضی‌ها به صراحت گفته‌اند؛ مثلا بوعلی، می‌گوید ما معاد جسمانی را از طریق عقلی نمی‌توانیم ثابت کنیم، ولی معاد جسمانی را قبول داریم، به استناد ادله شرعی و تعبد. این استاد حوزه گفت: کسانی مثل صدرالمتالهین تلاش کردند معاد جسمانی را به صورت عقلی ثابت کنند؛ تلاش صدرالمتالهین در جلد ۹ اسفار…

آیت الله هادوی تهرانی در سال 1370 مباحث فقهی بورس را مطرح کردند

حجت الاسلام و المسلمین دری در مصاحبه ای عنوان کردند که آیت الله هادوی تهرانی در سال 1370 مباحث فقهی بورس را مطرح کردند. به گزارش واحد سردبیری، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی دری استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) که در خصوص سکولاریسم و رویکرد حوزه نسبت به آن بحث می کردند در بخشی از صحبت های خود در رد سکولار دانستن حوزه بیان داشتند که در سال ۱۳۷۰ وقتی هنوز بورس، رونق چندانی نداشت آیت‌الله هادوی تهرانی مباحث فقهی بورس را مطرح کرد. دفتر آیت الله هادوی تهرانی ------------------------------- لینک مرتبط: ایکنا