احکام ماه مبارک رمضان

دیدگاه ها

بایگانی

ضرورت معمم شدن برای طلبه

من به دوستانی که طلبه هستند به خصوص آن هایی بالاخره مثل شما درس خارج می خوانند، تأکیدم این است که معمم باشید. معمم بودن برای شما محدودیت ایجاد می کند، بعضی از دوستان هم که معمم نمی شوند، علتش همین است. شاید ده ها سال قبل که خودم تازه معمم شده بودم به یکی از مدرسینی که مدرس خوبی هم بود و معمم نمی شد، عرض کردم شما چرا معمم نمی شوی؟ ایشان گفت محدود می شوم و من نمی توانم تحمل کنم. من به ایشان این عرض کردم گفتم این محدودیت مفید است، همین که آدم هرچند به خاطر دیگران اموری را مراقبت می کند مفید است. ما وقتی معمم هستیم بالاخره یک کمی دست و پایمان را جمع می کنیم، خجالت می کشیم که بعضی از کارها را انجام دهیم. همین باعث می شود ان شاء الله در ما این عادت پیدا بشود که یک کمی دقت کنیم، همین عادت ان شاء الله سرایت خواهد کرد و کم کم به خلوت های ما هم می رسد و در آنجا هم مراقبت می کنیم. بلاخره این عمل کردن تأثیر می گذارد. بارها گفتیم که بین علم و ایمان و عمل یک رابطه تنگاتنگ است. اگر انسان به آنچه که می داند عمل کند، ایمانش پیدا می شود، ایمان پیدا کند، عملش پیدا می شود. این ایمان و عمل مقدمۀ علم به آن چیزی است که نمی دانند؛ چون این علوم خودش هم به یک مقدماتی نیاز دارد، به خصوص علوم حقیقی به مقدمات واقعی نیاز دارد، با خواندن و حفظ کردن و درس رفتن هم حاصل نمی شود، این ها فقط علوم ظاهری است که البته این ها مقدمه است برای علوم واقعی. بنابراین عرضم این است که دوستان طلبه فاضل ما که به خصوص به سطح درس خارج رسیدند؛ هرچند لباس روحانیت محدودیت می آورد، سعی کنید معمم شوید. بعضی ها در قم معمم می شوند، جای دیگری می روند عمامه را بر می دارند. من معمولاً به دوستان می گویم معمم باشید و همه جا معمم بروید؛ البته یک جاهایی هست که دیگر آدم معمماً دیگر نمی تواند برود؛ مثلاً به استخر آب معمما نمی شود برود! معمماً که نمی شود در حمام رفت! این مقدار عقلایی هستیم؛ ولی تا جایی که می شود و آدم می تواند معمم باشد. حالا یک جایی هست که نمی شود یا مثلاً دیگر واقعاً یک مشکلی هست، آنجا عیب ندارد. یک وقتی در فرودگاه مهرآباد به یکی از آقایان رسیدم ایشان خیلی مضطرب و ناراحت بود تا من را دید گفت خوب شد شما رسیدید، گفتم چی شده؟ گفت آقا من می خواهم بروم خارج از کشور همراه من اصرار دارد به من که شما این لباست را در بیاور، من هم برایم سخت است که لباسم را در بیاورم، این هم اصرار که الا و لابد باید لباست را در بیاوری، شما چه می گویی؟ گفتم آقا من یک عمر است سفر خارجی می روم و در شرایط خیلی سخت، خیلی خطرناک معمماً رفتم و نه تنها از این عبا و عمامه ضرر ندیدم، بلکه در بعضی سفرها و بعضی موارد منافعی هم دیدم که احترام کردند به خاطر همین لباس، آدم هایی که اصلاً مسلمان هم نیستند. ایشان گفت خیالم راحت شد، بعد رفت سفر و برگشت، یک جا سخنرانی کرده بود در جمع طلاب و گفته بود من می خواستم بروم به من می گفتند معمم نرو، من نگران بودم و یک آقایی آمد و داستان را تعریف کرده بود. گفته بود آقا ما رفتیم همان که آن آقا گفت درست بود، نه تنها این عبا و عمامه مشکلی برای ما ایجاد نکرد، بلکه خیلی جاها رفتیم دیدیم چه احترامی به ما می کنند. من یک وقتی شاید برای اولین بار بود که وارد انگلستان شدم، از طرف مرکز اسلامی در لندن آمدند دنبال من. آن هایی که آمده بودند گفتند آقا شما اولین روحانی هستی که ما می بینیم وارد فرودگاه شدی معمماً. گفتم مگر می شود؟ اینجا که مشاهیر می آیند و می روند؟ می گفتند همۀ آن مشاهیر غیر معمم می آیند. آقا معمم بشوید، نترسید، هر جایی هم که می شود معمم رفت، معمم بروید و نترسید. من که ضرر ندیدم. در محیط های مختلف، چه محیط های غیر شیعی از اهل سنت، چه محیط های غیر اسلامی من رفتم و دیدم که چه طوری احترام می کنند. اصلاً من را نمی شناسند و به عنوان شخص من احترام نمی کنند، بلکه لباس مرا احترام می کنند. من دیدم در بعضی جاها که طرف مست لایعقل است، یک دفعه که برخورد می کند به ما، اصلاً مسلمان هم نیست؛ ولی می فهمد که این لباس، لباسِ علمای دین است، به هر حال کشیش هایشان و علمایشان یک چیزی دارند، می بینی خودش را جمع و جور می کند با اینکه اصلاً نه مسلمان است، نه در حالت خیلی عادی است؛ ولی با این همه باز هم خودش را جمع و جور می کند.[1] [1]. بخشی از بیانات آیت الله هادوی تهرانی در آغاز درس خارج فقه 5/7/94.

اخبار

بایگانی

ادامه دروس خارج آیت الله هادوی تهرانی از 5 اسفندماه 98 در دفتر معظم له و لایو اینستاگرام

همان گونه که مستحضرید با توجه به تعطیلات پیش آمده برای مراکز آموزشی حوزه جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و همچنین ضرورت آموزش و ادامه تدریس دروس خارج فقه،اصول و تفسیر حضرت آیت الله هادوی تهرانی، به اطلاع علاقمندان و شاگردان معظم له می رساند از دوشنبه 5 اسفندماه 1398 در مکان دفتر به آدرس قم، 55 متری عماریاسر، کوچه 15، پلاک 82 و در لایو اینستاگرام به آدرس (https://instagram.com/hadavitehrani) مطابق با ساعات اعلامی قابل دسترس خواهد بود. ساعت اول: 9:20 الی 9:30 صبح تفسیر / 9:30 الی 10 صبح خارج اصول ساعت دوم: 10:20 الی 10:30 صبح تفسیر / 10:30 الی 11 صبح خارج فقه

برپایی جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا س در دفتر آیت الله هادوی تهرانی

به مناسب سالروز ولادت أم ابيها حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ مجلس جشنی در دفتر آیت الله هادوی تهرانی با حضور معظم له برگزار می گردد.

هم‌حزبی‎های امروز که براساس نیات غیر الهی با هم رفیق هستند، در قیامت با هم دعوا دارند

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۴ بهمن‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زخرف در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی گفت: در آیه ۶۷ سوره مبارکه زخرف «الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ» خداوند فرموده است که دوستان در دنیا، در روز قیامت، برخی دشمن برخی دیگر هستند، مگر افراد متقی؛ این آیه فرموده هم‌جناح‌ها و هم‌حزبی‎های امروز(که براساس نیات غیرالهی با هم رفیق هستند)، در روز قیامت گناه کارهای خود را گردن یکدیگر می‌اندازند و با هم دعوا دارند تا دیگران را به جهنم هل دهند و تصور می‌کنند خودشان رها خواهند شد. وی با بیان اینکه در سوی دیگر، افراد متقی در روز قیامت با هم دعوایی ندارند، افزود: کسانی که اهل خداترسی هستند؛ اهل استفاده نادرست از امکانات دولتی نبوده‌اند و از فرصت‌هایی که در اختیار دارند، برای مقاصد فردی و جناحی و گروهی بهره نبرده و براساس ضوابط و معیارهای الهی عمل کرده‌اند، در قیامت دعوایی ندارند. استاد حوزه علمیه اظهار کرد: کسانی که در جایی که یقین دارند کاری حرام است، از آن اجتناب می‌کنند و در جایی که احتمال هم می‌دهند حرام است تا جای ممکن مرتکب آن نمی‌شوند نه اینکه کار حرامی را بگویند انشاء الله واجب است و انجام دهند. این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: دوستی‌های در دنیا اگر بر معیار تقوا نباشد در آن دنیا، دشمنی است، زیرا باطن دوستی بدون محور تقوا دشمنی است که در قیامت بروز و ظهور می‌یابد. کفار و اهل فسق و فجور در این دنیا دوستی دارند، ولی باطن کار آنان آشکار نیست و در قیامت، این دوستی در قالب عذاب برای آنان تجلی خواهد یافت. مغفرت و بهشت؛ عرصه رقابت مومنان وی همچنین با اشاره به آیه ۲۱ سوره مبارکه حدید اظهار کرد:…

این تفکر غالیان است که ائمه از جنس بشر نیستند

به گزارش ایکنا؛ سی و نهمین جلسه تفسیر قرآن کریم آیت‌الله هادوی تهرانی با محوریت سوره زخرف، صبح امروز برگزار شد. وی اظهار کرد: خداوند تبارک و تعالی در آیه ۵۷ سوره زخرف اشاره کرد که وقتی داستان عیسی بن مریم برای قریش گفته شد، چون آنها با تفکرات مسیحیات روزگار خودشان آشنا بودند، گمان کردند اسلام هم عیسی را به عنوان خدا مطرح می‌کند. به همین خاطر گفتند: «وَقَالُوا أَآلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ»؛ یعنی آیا خدایان ما برتر است یا عیسی. خداوند در نفی این تفکر فرمود عیسی فقط یک بنده است و خدا نیست. بله، انسانی ویژه است که به او نعمت خاص داده شده است که همان نعمت پیامبری است. وی افزود: خداوند متعال در ادامه می‌فرماید: «وَجَعَلْنَاهُ مَثَلًا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ» یعنی او را به عنوان یک مثل و الگو برای بنی اسرائیل قرار دادیم. در ادامه می‌فرماید: «وَلَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَا مِنْكُمْ مَلَائِكَةً فِي الْأَرْضِ يَخْلُفُونَ؛ و اگر بخواهيم قطعاً به جاى شما فرشتگانى كه در [روى] زمين جانشين [شما] گردند قرار دهيم». ظاهراً عبارت «منکم» معنایش «از بین شما» نیست، بلکه معنایش «به جای شماست» یعنی «بدل منکم». معنای آیه این است که چون انسان را روی زمین قرار دادیم، اگر بخواهیم برای انسان الگویی بفرستیم باید مثل عیسی بن مریم «انسان» باشد که مردم بتوانند از او الگو بگیرند؛ یعنی مثل خودشان باشد. وی ادامه داد: این «مثل» بودن دائم در قرآن مورد تأکید است. انبیا موجوداتی متفاوت با بشر عادی نیستند، بلکه همان بشر هستند که به این مقام عالی رسیدند. متأسفانه در برخی منابر و حتی در قم این حرف‌ها زده می‌شود که ائمه از جنس بشر…

ملاک، الگو و ملاک ایمان به خدا و پیامبران، شهدا و صدیقین هستند

به گزارش ایکنا؛ چهل و یکمین جلسه تفسیر قرآن آیت‌الله هادوی تهرانی، صبح امروز با محوریت سوره زخرف برگزار شد. وی در این جلسه اظهار کرد: خداوند متعال در آیه ۶۱ سوره زخرف فرمود: «وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ؛ و همانا آن نشانه‏‌اى براى [فهم] رستاخيز است پس زنهار در آن ترديد مكن و از من پيروى كنيد اين است راه راست». بیان کردم در اینکه ضمیر «إِنَّهُ» به چه برمی‌گردد؛ گفته‌اند به حضرت عیسی بن مریم برمی‌گردد؛ به اعتبار اینکه در آیات قبل درباره ایشان صحبت شده است و به اعتبار اینکه نطفه ایشان به شکل خاص صورت گرفته و او یکی از معجزاتش احیای موتی بوده است. آیت‌الله هادوی تهرانی افزود: برخی گفته‌اند ضمیر «وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ» به قرآن هم برمی‌گردد؛ یعنی خود این قرآن هم نسبت به آخرت دانشی است و برای شما مطالبی دارد که می‌تواند شما را از آخرت آگاه کند؛ پس در قیامت شک نداشته باشید. جمله «وَاتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ؛» ظاهرش این است که جمله نبی اکرم(ص) است، ولی ممکن است جمله حضرت عیسی بن مریم باشد؛ چون آیه ۶۳ می‌فرماید: «‌وَلَمَّا جَاءَ عِيسَى بِالْبَيِّنَاتِ قَالَ قَدْ جِئْتُكُمْ بِالْحِكْمَةِ وَلِأُبَيِّنَ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي تَخْتَلِفُونَ فِيهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ؛ و چون عيسى دلايل آشكار آورد، گفت به راستى براى شما حكمت آوردم و تا در باره بعضى از آنچه در آن اختلاف می‌کرديد، برايتان توضيح دهم پس از خدا بترسيد و فرمانم ببريد». با این وجود به نظر می‌رسد، این عبارت برای پیامبر اکرم(ص) است. استاد حوزه علمیه تصریح کرد: در آیه ۶۲ می‌فرماید:…

برگزاری مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در دفتر آیت الله هادوی تهرانی

مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ با حضور آیت الله هادوی تهرانی در دفتر معظم له برگزار می گردد: زمان: دوشنبه الی چهارشنبه 7 الی 9 بهمن ماه 1398 مصادف با یکم الی سوم جمادی الثانیه 1441 از ساعت 11:00 صبح سخنران: روز اول: حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل موسوی کوشکی روز دوم و سوم: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا مکان: 55 متری عمار یاسر، کوچه 15، پلاک 82، دفتر معظم له همچنین به اطلاع می رساند سالن مخصوص بانوان نیز جهت شرکت بانوان در این مراسم فراهم است.

تعریف متفاوت خاتمیت در نگاه مسلمین و مسیحیان

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه قم، ۲۴ دی‌ماه در ادامه جلسات تفسیری خود به آیات ۵۷ تا ۵۹ سوره زخرف پرداخت و گفت: در جلسه گذشته بیان شد که مسیحیان عیسی(ع) را خدا می‌دانند و مشرکان هم با این رویکرد با آنان مجادله کردند که آیا خدای شما بهتر است یا خدای ما(بت‌ها). وی افزود: در فرهنگ قرآنی، حضرت عیسی(ع)، پیامبری مانند دیگر پیامبران است؛ در حالی که مسیحیان مسیحیت را دین خاتم می‌دانند و هر دینی از جمله اسلام را که بعد از مسیحیت آمده، جعلی می‌دانند؛ البته ما هم معتقدیم که اسلام دین خاتمیت و همین هم درست است. هادوی تهرانی با اشاره به تفاوت میان تعریف خاتمیت مسیحیان و تعریف خاتمیت در اندیشه مسلمین بیان کرد: ما همان طور که در مقدمات نظریه اندیشه مدون آورده‌ایم، خداوند انبیاء را فرستاد تا انسان به سعادت دنیا و آخرت برسد یا اینکه چون بشر راهی برای دانستن سعادت نداشت، ایشان را فرستاد یا برای تسهیل مسیر هدایت یا برای رفع اختلاف و نشان دادن دین حق، پیامبران را فرستاد. استاد حوزه علمیه اظهار کرد: هر دین جدید نسبت به دین قبلی، جنبه تکمیل و اصلاح دارد تا به دین اسلام می‌رسد که هر چیزی را که قرار است بر انسان وحی شود، در خود دارد، ولی داستان خاتمیت در مسیحیت متفاوت است؛ آنان می‌گویند خداوند قبل از عیسی پیامبرانی فرستاد، ولی چون دید مردم ایمان نمی‌آورند، خودش آمد. البته خود خدا(عیسی) از دید آنان نیامد تا مردم را هدایت کند بلکه آمده تا رنج‌هایی را تحمل کند که بهای گناهان آدم ابوالبشر است. وی با بیان اینکه ما مسلمانان معتقد هستیم که خاتمیت، بعثت آخرین پیامبر(ص) و کتاب آسمانی است، اضافه کرد: مسیحیان معتقدند که آدم گناه کرد و سبب اخراج بشر از بهشت شد؛…