احکام ماه مبارک رمضان

دیدگاه ها

بایگانی

توصیه هایی برای بهره مندی بیشتر از ماه ضیافت خدا

توصیه هایی برای بهره مندی بیشتر از ماه ضیافت خدا* 1. حتما دقایقی از ساعات راز آمیز روزه داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر». با خود و خدای خود خلوت‌ کنید خصوصاً به نوع رابطۀ حضرتش با خودتان بیاندیشد. امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود هرچه کوته نظرانند بر ایشان پیمای که ‌حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم 2. یکی از مهم ترین حالت های بندگی خصوصاً در رمضان المبارک حالتی است که توصیه مؤکد نبی مکرم است و آن «سجده طولانی» می باشد. فقط خدا و اولیاء الهی می دانند هنگام سجدۀ عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می بارد. حتماً در روز یک سجدۀ طولانی داشته باشید. بر آستان جانان گر سر توان نهادن گلبانگ سر بلندی بر آسمان توان زد 3. آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید که لله روزه بگیرید فقط لله! آداب روزه داری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید. کمیت گرا نباشید کیفیت جو باشید. دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید. در پی هضم آن ها باشید. غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جانتان شود. بزرگترین مشکل ما قشری نگری به دین و شریعت است. با خود فکر کنید این قدر در سال های قبل با ولعِ زیاد خوانی، اعمال انجام دادید به کجا رسیدید. به مجاز این سخن نمی گویم به حقیقت نگفته ای الله 4. حتی المقدور بر سفرۀ خانه خود افطار کنید حتی در مساجد افطار نکنید. بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظۀ افطار به خانواده و خانۀ شما تعلق گیرد. در ضمن هنگام افطار دِلال کنید. لقمه کآمد از طریق مشتبه خون‌ خور و خاک و بر آن دندان منه کآن تو را در راه دین مفتون کند نور عرفان از دلت بیرون کند دلال چیست؟ در اول دعای افتتاح عرض می کنیم «مدلاً علیک». دلال با کسر دال یعنی ناز کردن. هنگام افطار برای خدا ناز کنید؛ چون برایش روزه‌ گرفته اید و حضرتش خوان کرم گسترده است. لقمه اول را نزدیک دهان ببرید اما نخورید و دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض می کنید اگر حاجتم را بدی افطار می کنم. به این حالت می گویند دلال. معجزه می کند. 5. رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان، کیمیای «حُسن خلق» است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد‌ کنید. همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید. لحظۀ عصبانیت و خشم شما، همان لحظۀ اخراج شما از این مهمانی الهی است. به حسن خُلق توان کرد صیدِ اهل نظر به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را 6. کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می رسد. از خدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن، اشک و گریه درخواست کنید؛ البته شرط سحرخیزی و اشک ریزی، دل شکسته داشتن است. اشک را کز بهر حق بارند خَلق گوهر است و اشک پندارند خلق 7. از ابتدای ماه رمضان باید هدف گذاری شما «لیلة القدر» باشد که جان جان رمضان است. در این خصوص سخن زیاد است لیکن «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز» فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه در ماه. تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی چون‌ قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو 8. این ماه، ماه «ربیع القرآن» است. در این بهار قرآنی هر روز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر کنید. امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد. معنی قرآن ز قرآن پرس و بس و از کسی کآتش زده اندر هوس 9. بالامام تمام الصلاة و الصیام. در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزه دار حقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذی جود حجة بن الحجج البالغة ـ عج الله تعالی فرجه الشریف ـ می بایست منقطع نشود. روزه و نماز و بندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می یابد. تو‌ مگو ما را بدان شه بار نیست با کریمان کارها دشوار نیست * این توصیه ها که از مرحوم آیت الله کشمیری ـ رحمة الله علیه ـ برای بهره مندی هرچه بیشتر از ماه ضیافت الله نقل شده است؛ البته اینکه این فرمایشات به این صورتی که نقل شده از ایشان باشد، محرز نیست لکن مطالب، مطالب دقیق است (آیت الله هادوی تهرانی)

اخبار

بایگانی

عیادت آیت الله هادوی تهرانی از آیت الله امینی

آیت الله هادوی تهرانی امروز جمعه 26 مهرماه 1398 با حضور در یکی از بیمارستان های شهر مقدس قم از آیت الله امینی عیادت کردند.

دیدار آیت الله هادوی تهرانی با مرجع عالیقدر آیت الله العظمی نوری همدانی

حضرت آیت الله هادوی تهرانی ـ دامت برکاته ـ با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی ـ دام ظله ـ روز پنج شنبه 25 مهرماه 1398 دیدار و گفتگو کردند.

برگزاری مراسم اربعین حضرت ابا عبدالله الحسین ع در دفتر آیت الله هادوی تهرانی

مراسم اربعین سرور و سالار شهیدان ابا عبد الله الحسین ـ علیه السلام ـ در دفتر آیت الله هادوی تهرانی با حضور معظم له برگزار می گردد. روزهای: شنبه (27 مهرماه مصادف با 20 صفر 1441) زمان: از ساعت 10.45 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسین خلیلی و قرائت زیارت اربعین توسط حجت الاسلام سید محمد مهدی موسوی مکان: مکان: 55 متری عمار یاسر، کوچه 15، پلاک 82،، دفتر معظم له سالن مخصوص بانوان نیز فراهم است.

کوتاهی‌های خودمان را به مشیت الهی نسبت ندهیم

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز، ۲۰ مهرماه، در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه غافر به آیه ۸۲ به بعد اشاره کرد و گفت: براساس این آیات، خداوند پیامبران را با دلایل روشن به سوی مردم فرستاد، ولی آنان به دانشی که در نزد خودشان بود بسنده کردند و آن را ملاک کارشان قرار می‌دادند. وی با بیان اینکه مردم در دوران انبیاء مختلف، حاضر نبودند به حرف جدیدی از سوی آنان گوش دهند، اظهار کرد: برخی از ما امروزی‌ها هم به این بلیه مبلتا هستیم. تمسخر یکی از انواع موجهه با انبیاء بوده است؛ خداوند در تبیین این رفتار فرموده است که عذاب و سختی الهی به این دلیل آنان را فرا گرفت و وقتی این سختی و شدت به آنان رسید گفتند که ایمان می‌آوریم، ولی به تعبیر قرآن این ایمان هیچ ثمر و فایده‌ای برای آنان ندارد. هادوی تهرانی با بیان اینکه این یک سنت، قاعده و قانون برای همه امم است، اظهار کرد: نباید تصور کنیم برای ما و آیندگان ما این قانون وجود ندارد؛ ما هم اگر راه این اقوام را برویم به همان سرنوشت مبتلا می‌شویم؛ این درست مانند آن است که آب را روی آتش بگذاریم ولی بخواهیم یخ بزند. قواعد الهی از علوم تجربی محکم‌تر است استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه قوانین و قواعد الهی از تمامی قواعد علوم تجربی محکم‌تر و یقینی‌تر است، تصریح کرد: هیچ انسان عاقلی برخلاف قوانین تجربی عمل نمی‌کند، ولی ممکن است به قوانین انسانی و الهی بی‌توجهی می‌کنند و همین سبب می‌شود تا عذاب الهی گرفتار چنین افرادی شود و به تعبیر قرآن آنان در قیامت و دنیا دچار خسران خواهند شد. وی همچنین در تفسیر سوره مبارکه شوری به آیات ۴۴ به بعد اشاره کرد و افزود: در این آیات به مسئله «مضل» بودن…

برخی در منابر طوری سخن می‌گویند که گویا پیامبر و ائمه بشر نبوده‌‌اند. این عقیده غلات است

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی ۱۷ مهرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه غافر گفت: در آیه ۸۲ سوره مبارکه غافر«أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْهُمْ وَأَشَدَّ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الْأَرْضِ فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿۸۲﴾» خداوند به آیتی از آیات دیگر خود اشاره کرده است؛ در آیات قبلی به نشانه‌های طبیعی اشاره کرده بود از جمله به آنچه انسان می‌خورد و یا به کشتی ها در دریا و ... . وی افزود: اما در این آیه به نشانه دیگری تاکید کرده و آن مطالعه تاریخ برای عبرت‌آموزی است زیرا کسانی که در گذشته دچار عذاب الهی شدند قوی‌تر از دوره‌های بعدی خود هم بوده‌اند یعنی عواملی که سبب شد تا رژیم‌های گذشته نابود و به عذاب الهی دچار شوند رژیم‌ها و امت‌های بعدی هم ممکن است گرفتار شوند. هادوی تهرانی بیان کرد: این توهم است که ما فکر کنیم اگر مسیری را که دیگران رفته‌اند، ما هم برویم به مسیری غیر از مسیر آنان خواهیم رسید؛ توهم بزرگی است که همیشه داریم و تصور می‌کنیم ما از بقیه متفاوت هستیم. وی افزود: بنده بارها تاکید کرده‌ام که اگر آب را در یخچال بگذاریم و منتشر جوش آمدن آن باشیم یا برعکس روی آتش بگذاریم و منتظر یخ زدن باشیم غیر عقلایی است؛ محال است بدون درس خواندن و زحمت کشیدن کسی مجتهد شود؛ کسانی که استعدادهای بالایی هم داشته‌اند بدون زحمت به جایی نرسیده‌اند ولی ما هنوز هم خود را عاقل می‌دانیم و باز آب را روی آتش می‌گذاریم تا یخ بزند. هادوی تهرانی با بیان اینکه اکثر مردم از کمی روزی خود می‌نالند ولی هیچ کسی از کمی عقل خود نمی‌نالد و همه تصور…

اضطراب بشر امروزی، نشانه سست‌ایمانی است

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی ششم مهرماه در ابتدای درس خارج خود با اشاره به آیه ۳۶ و آیت بعد از آن در سوره شورا گفت: خداوند در میان واجبات، به اقامه نماز در این آیات اشاره کرده است که برخی آن را نشانه اهمیت زیاد نماز دانسته‌اند و در روایت هم وارد شده که قبولی اعمال دیگر انسان در گرو نماز او هست. این استاد تفسیر بیان کرد: در ادامه فرموده که از ویژگی مومنان و اقامه‌کنندگان نماز این است که به مشورت با دیگران می‌پردازند؛ یعنی عُجب ندارند و تصور نمی‌کنند عقل کل هستند و چون مثلاً وزیر شده‌اند عقل کل هستند و نیازی به نظر دیگران ندارند. مشورت نشانه ایمان است هادوی تهرانی اضافه کرد: برخی تصور می‌کنند اعلم و عقل الناس هستند، در حالی که این افراد اهل مشورت و استفاده کردن از دانش و بینش دیگران هستند و علم مردم را به علم خود اضافه می‌کنند. این استاد تفسیر افزود: وقتی قانون و دستورالعملی وضع می‌شود که بر دایره گسترده‌ای از امور در زمانی طولانی مؤثر است، باید همه جوانب را بسنجیم و دیدگاه‌های مختلف را بشنویم؛ البته معنای شنیدن لزوماً به معنای پذیرش نیست، اما احتمال دهیم که سخن طرف مقابل شاید از حرف ما درست‌تر باشد. هادوی تهرانی بیان کرد: آیت‌الله اشتهاردی می‌فرمود کسی هنوز کتابی را که دیگری ننوشته بود نقد می‌کرد، با این اعتبار که من نخوانده می‌دانم او چه می‌خواهد بنویسد؛ ما غالباً سخنان دیگران را گوش نمی‌دهیم و بعدها نتیجه آن را می‌فهمیم. وی افزود: الان جلسات در کشور زیاد داریم و گاهی مسئولان دائما از این جلسه به جلسه دیگر می‌روند و ممکن است کسی اگر کاری با آنان داشته باشد و بخواهد آنان را پیدا کنند، چون دائماً در جلسه هستند،…

درخواست دعا از عموم مردم برای سلامتی آیت‌ الله مکارم امری طبیعی است.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله هادوی چند روز قبل در جلسه درس خارج خود از بیماری آیت‌الله مکارم و ضعف شدید جسمانی ایشان خبر داد. وی در خبری که در ایکنا منتشر شد، تأکید کرد که خوب است ملت ایران و حوزه‌های علمیه برای سلامتی این مرجع معظم تقلید دعا کنند، ولی این درخواست ناصحانه و خیرخواهانه از سوی برخی رسانه‌ها با برداشت ناصواب روبرو شده است. این برداشت‌های ناصواب به گونه‌ای بوده است که یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور با استناد به بیانیه دفتر این مرجع تقلید در مورد این بیماری و کسالت از لفظ «تکذیب کسالت» استفاده کرده است، در حالی که در بیانیه دفتر معظم‌له هم چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. بیانیه دفتر آیت‌الله مکارم در مورد کسالت ایشان در متن بیانیه می‌خوانیم «متأسفانه خبری از جناب استاد هادوی در مورد کسالت حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی مدظله در سایت‌ها منتشر شده که در آن نقل غلو شده است. به اطلاع مردم شریف می‌رساند معظم‌له چند ماه پیش به سبب سرماخوردگی و تب ویروسی، عفونی مجبور به استفاده از چرک‌خشک‌کن‌های قوی شدند که بواسطه آن و همچنین کم اشتهایی که از عوارض این بیماری می‌باشد به لحاظ جسمانی ضعیف شدند. اکنون بحمدالله پس از بهبودی در دوره نقاهت و به توصیه پزشکان برخی از فعالیت‌های خود را کم نموده و در حال تجدید قوای از دست رفته هستند، اما همچنان در جلسات منظم استفتاء، ملاقات‌های ضروری و مباحثات علمی در آثار مکتوب، نظارت بر امور اجرایی و جلسات روضه دفتر کما فی‌السابق حضور دارند». آنچه در این بیانیه مشهود است اینکه دفتر این مرجع تقلید، خبر بیماری ایشان و ضعف جسمانی را تأیید کرده و از سیر بهبودی روند بیماری خبر داده است؛ بنابراین تکذیب بیماری با…