اخبار

بایگانی

اینکه قرآن فرموده اکثر مردم ایمان نمی‌آورند، خطر است؛ شاید ما هم در زمره اکثریت باشیم!

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در جلسه تفسیر سوره مبارکه رعد که به مناسبت ماه مبارک رمضان در حال انجام است، گفت: این سوره با حروف مقطعه شروع شده که به تعبیر علامه طباطبایی این حروف رمزی میان خداوند و پیامبر(ص) است. همچنین نظر قابل اعتنای دیگر در بحث حروف مقطعه این است که خداوند می‌خواهد بفرماید: ما قرآن که بالاترین حقیقت عالم هستی است با همین حروف ساده بیان شده است. وی افزود: خداوند بلافاصله بعد از حروف مقطعه به قرآن اشاره کرده و در این سوره هم فرموده است: «تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ الْحَقُّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ» که این مسئله مؤید همان نظر است که خدا با همین حروف بالاترین حقایق عالم هستی را بیان کرده است. آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: مقصود از الکتاب در اینجا قرآن است که هیچ باطلی در آن راه ندارد و شامل تمامی حقایق و نه بخشی از حقایق است، برخلاف کتب قبلی که قبل از تحریف همه حقایق را نداشت و بعد از تحریف هم دچار انحراف شد و باطل وارد آن شد. البته گروهی در برابر امام علی(ع) شعار «حسبنا کتاب الله» سر دادند تا تفسیر پیامبر(ص) و امام علی(ع) را زیر سؤال ببرند، در حالی که تفسیر اهل بیت(ع) تفسیر معیار و عین واقع است و ایشان اهل «یهدی الی الحق» و معصوم هستند و نه عمداً و نه سهواً مرتکب خلاف و گناه و اشتباه نمی‌شوند. آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: مقصود ما از اینکه قرآن کتاب است و مابقی کتب، کتاب نیستند، رفتارهای غیرعقلانی کسانی مانند قذافی در دوره حکومت خود در لیبی نیست که دستور داد جز قرآن و کتابی که خودش با عنوان کتاب سبز نوشته بود، سوزانده شود و از بین برود که این حرکت…

برگزاری جلسات تفسیر آیت الله هادوی تهرانی در ماه مبارک رمضان از چهارشنبه 25 فروردین 1400

جلسات تفسیر قرآن آیت الله هادوی تهرانی در ماه مبارک رمضان 1442، از چهارشنبه 25 فروردین 1400 از ساعت 12:15 برگزار می گردد و از طریق ذیل در دسترس می باشد: 1- لایو اینستاگرام به آدرس (https://instagram.com/hadavi_droos) 2- لایو آپارات به آدرس (https://www.aparat.com/hadavi_tehrani/live) 3- فیس بوک (https://www.facebook.com/Mahdi-Hadavi-Tehrani-1077667698962346/) 4- سایت نشست دوره ای اساتید (https://www.neshasteasatid.com/) لازم به ذکر است جلسات مزبور پنج شنبه ها و جمعه ها و ایام تعطیل رسمی، برگزار نمی گردد. جلسات تفسیر امسال، با تفسیر "سوره مبارکه رعد" شروع خواهد شد.

طبق دستور قرآن کریم فرزندان نابالغ در سه وقت باید برای ورود به اتاق والدینشان اجازه بگیرند

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۲ فروردین‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه نور، گفت: در آیه ۵۵ این سوره، وعده استخلاف در زمین را به مؤمنان داد و در آیه ۵۶ «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» فرمود تا زمانی که آن وعده محقق نشده است، مؤمنان باید اقامه صلاة و ایتاء زکاة داشته باشند که عرض شد نماز ناظر به واجبات عبادی و زکات ناظر به واجبات اجتماعی است. وی افزود: در ادامه آیه ۵۶ هم بر اطاعت از پیامبر تأکید فرمود که در حقیقت تبعیت از پیامبر در احکام ولایی است؛ در واقع مفاد آیه آن است که در دوره عدم تحقق آن وعده شما به وظیفه الهی و ولایی عمل کنید تا مشمول رحمت خدا قرار بگیرید؛ در اینجا از لعل استفاده کرده است، زیرا لغزش‌ها همیشه وجود دارد و اگر اهل اطاعت باشیم، خداوند نقص‌ها را جبران می‌کند. در آیه بعدی «لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ»، خطاب به مؤمنان فرمود که تصور نکنید کفار آن قدر قدرت دارند که می‌توانند خداوند و دین خدا را دچار عجز کنند، و از قدرت و ثروت و امکانات ظاهری آنها دچار واهمه و انحراف نشوید. جایگاه اینها در قیامت آتش است، ولو اینکه چند روزی در دنیا به آنها فرصت می‌دهیم. آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به آیه ۵۸ این سوره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ ...» بیان کرد: در این آیه فرموده است که مملوکین شما…

غرور آفت بزرگی برای متدینین است

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۸ فروردین‌ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه نور، گفت: در آیه ۵۵ «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» وعده ایجاد حکومتی را به مؤمنان داده است که در آن هیچ خوف و ناامنی وجود نخواهد داشت که مصداقاً فقط در دوره امام زمان به وجود خواهد آمد و تاکنون چنین چیزی با وجود امکان محقق نشده است. وی افزود: در آیه ۵۶ «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ» فرمود: در این آیه اشاره دارد که شما در شرایط آیه قبل نیستید، اما در همین وضع فعلی و با سختی‌هایی که دارید، نماز بخوانید و آن را اقامه کنید؛ بنده بارها عرض کرده‌ام که این ترجمه که برخی در مورد تفاوت میان اقامه نماز و نمازخواندن می‌گویند، درست نیست؛ اینکه «صل» را نمازخواندن و «اقیموا» را به پاداشتن و اقدام در جامعه به منظور اینکه مردم نماز بخوانند، ترجمه درستی نیست و با ظاهر آیات نارسازگار است. هادوی تهرانی با بیان اینکه خداوند در آیه «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ ...» فرموده نماز بخوان، اضافه کرد: اقامه نماز وادارکردن دیگران به نماز نیست؛ گاهی آن‌قدر اشتیاق داریم که دیگران اهل عبادت باشند و به بهشت بروند که خودمان را فراموش می‌کنیم، قرآن…

خداوند برای هر کسی مراقبی قرار داده که از او محافظت می‌کنند.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد تفسیر حوزه علمیه، ۱۷ فروردین‌ماه، در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود به سوره طارق پرداخت و گفت: در آیه اول خداوند به آسمان و طارق قسم یاد کرده و در آیه سوم مراد از طارق را نجم‌الثاقب یا ستاره‌ای که گویی در شب آسمان را سوراخ می‌کند و می‌درخشد معنا کرده است. علامه طباطبایی(ره) فرموده است، طارق ستاره‎‎‌ای است که گویی در شب آسمان را سوراخ کرده و از این جهت به آن ثاقب گفته می‌شود. وی افزود: شیخ طوسی در تبیان فرموده که مقصود همان ستاره است؛ زیرا همانند این است که سوراخی ایجاد کرده است. شیخ طوسی از یکی از مفسران اهل تسنن نقل کرده ستاره زحل است که خیلی پرنور است، ولی از ظاهر آیه برمی‌آید که خداوند یا به مطلق ستاره اشاره دارد و در این صورت، الف و لام النجم جنس است، ولی ممکن است مقصود از نجم ثاقب همین شهاب سنگ‌ها باشد که وقتی از جو خارج می‌شوند، گویی آسمان را سوراخ کرده و از دید ما پنهان می‌شوند. استاد تفسیر حوزه علمیه اظهار کرد: جواب این قسم آیه چهارم «إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ» است؛ یعنی هیچ نفس و وجود و خودی نیست مگر اینکه حافظی دارد. این آیه مهم‌ترین آیه این سوره مبارکه است. آیه می‌تواند عام و مطلق باشد؛ یعنی به همه نفوس اعم از نباتات و حیوانی و انسانی اشاره دارد، ولی به قرینه آیه پنجم «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ» می‌تواند منحصر به نفوس انسانی باشد. وی با بیان اینکه این مراقبت از نفس مراتب دارد و به لیاقت افراد بستگی دارد، تصریح کرد: گاهی یک نفس، وجود پیامبر(ص) است که «من لدن کان فطیما کان له ملک یحافظه»؛ یعنی وقتی از شیر گرفته شد، فرشته‌ای نگاهبان او…

برگزاری چهلم حجت الاسلام و المسلمین شیرخانی ره داماد آیت الله هادوی تهرانی به صورت مجازی

باسمه تعالی ضمن تشکر و قدردانی از تمامی مراجع عظام دامت برکاتهم و علما و فضلای گرام و تمامی سروران و بزرگوارانی که از داخل و خارج کشور در مراسمات تشییع و تدفین و ختم شرکت یا با ارسال پیام ابراز همدردی کرده بودند، به اطلاع می رساند، مراسم چهلمین روز درگذشت فاضل ارجمند، محقق پرتلاش و مؤلف پرکار حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای بنیامین شیرخانی رحمة الله علیه، داماد مکرم حضرت آیت الله هادوی تهرانی دامت برکاته که قرار بود در روز جمعه 20 فروردین ماه ساعت 17 الی 18:30 در صفاییه مسجد رفعت برگزار گردد، به دلیل تغییر وضعیت شهر مقدس قم از نارنجی به قرمز تعطیل و مراسم یادبود متوفی به صورت مجازی در لینک زیر برگزار می گردد. http://www.iporse.ir/6095808 شرکت شما سروران گرامی موجب شادی روح آن مرحوم و تسلی خاطر بازماندگان خواهد بود.

حکومت خالی از کفر و نفاق تنها در دوره امام زمان(عج) تشکیل می‌شود

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۵ فروردین‌ماه در جلسه تفسیر سوره مبارکه طارق، ضمن تبریک ایام و تقارن سال و قرن جدید با ماه شعبان، گفت: وقتی سخن از قرن جدید به میان می‌آید، می‌گویند که انتهای قرن جزء همان قرن است که درست است، زیرا یک قرن صد سال است و سال صدم هم جزء همان قرن است ولی از نظر تاریخی در اصطلاح مورخان و همه مردم وقتی سال صد شروع شد گفتند قرن دوم و وقتی سال دوهزار میلادی شد گفتند قرن ۲۱، بنابراین ملاک، اصطلاحات ریاضی نیست، بلکه عرفی است. وی با اشاره به تفسیر سوره طارق، افزود: همیشه عرض کرده‌ام که ما بسم الله را جزء سوره می‌دانیم، گرچه در شماره‌گذاری به همین شماره‌گذاری متعارف عمل می‌کنیم و بسم الله و آیه اول یک آیه حساب می‌شوند. این سوره با قسم آغاز شده است؛ قسم به یک امر طبیعی یعنی آسمان است که در طول تاریخ بالای سر انسان و منشأ حیرت او بوده است. آیت‌الله هادوی تهرانی تصریح کرد: خدا به این مخلوق مهم خود قسم خورده است و به طارق؛ مقصود از طارق، ستاره است؛ از ماده طرق گرفته شده و به معنای «شب آمدن» است. ابن فارس چهار ریشه برای این واژه قائل است که یکی از آنها اتیان مساء یا شب آمدن است؛ اینکه به ستارگان طارق می‌گویند، زیرا ستارگان شب می‌آیند. استاد خارج سطح حوزه اظهار کرد: شیخ طوسی هم این عبارت را به همین معنا یعنی شب آمدن معنا کرده و در عین حال گفته است که اصل معنای طرق، کوبیدن است و مطرقه هم که با آن دق الباب می‌کردند، از همین لغت گرفته شده است. علامه طباطبایی هم فرموده است که «طرق» ضرب به شدت است که صدای آن در می‌آید و مطرقه را هم به این دلیل مطرقه می‌گویند که وقتی کوبیده می‌شود، صدا هم دارد.…