احکام ماه مبارک رمضان

دیدگاه ها

بایگانی

ضرورت معمم شدن برای طلبه

من به دوستانی که طلبه هستند به خصوص آن هایی بالاخره مثل شما درس خارج می خوانند، تأکیدم این است که معمم باشید. معمم بودن برای شما محدودیت ایجاد می کند، بعضی از دوستان هم که معمم نمی شوند، علتش همین است. شاید ده ها سال قبل که خودم تازه معمم شده بودم به یکی از مدرسینی که مدرس خوبی هم بود و معمم نمی شد، عرض کردم شما چرا معمم نمی شوی؟ ایشان گفت محدود می شوم و من نمی توانم تحمل کنم. من به ایشان این عرض کردم گفتم این محدودیت مفید است، همین که آدم هرچند به خاطر دیگران اموری را مراقبت می کند مفید است. ما وقتی معمم هستیم بالاخره یک کمی دست و پایمان را جمع می کنیم، خجالت می کشیم که بعضی از کارها را انجام دهیم. همین باعث می شود ان شاء الله در ما این عادت پیدا بشود که یک کمی دقت کنیم، همین عادت ان شاء الله سرایت خواهد کرد و کم کم به خلوت های ما هم می رسد و در آنجا هم مراقبت می کنیم. بلاخره این عمل کردن تأثیر می گذارد. بارها گفتیم که بین علم و ایمان و عمل یک رابطه تنگاتنگ است. اگر انسان به آنچه که می داند عمل کند، ایمانش پیدا می شود، ایمان پیدا کند، عملش پیدا می شود. این ایمان و عمل مقدمۀ علم به آن چیزی است که نمی دانند؛ چون این علوم خودش هم به یک مقدماتی نیاز دارد، به خصوص علوم حقیقی به مقدمات واقعی نیاز دارد، با خواندن و حفظ کردن و درس رفتن هم حاصل نمی شود، این ها فقط علوم ظاهری است که البته این ها مقدمه است برای علوم واقعی. بنابراین عرضم این است که دوستان طلبه فاضل ما که به خصوص به سطح درس خارج رسیدند؛ هرچند لباس روحانیت محدودیت می آورد، سعی کنید معمم شوید. بعضی ها در قم معمم می شوند، جای دیگری می روند عمامه را بر می دارند. من معمولاً به دوستان می گویم معمم باشید و همه جا معمم بروید؛ البته یک جاهایی هست که دیگر آدم معمماً دیگر نمی تواند برود؛ مثلاً به استخر آب معمما نمی شود برود! معمماً که نمی شود در حمام رفت! این مقدار عقلایی هستیم؛ ولی تا جایی که می شود و آدم می تواند معمم باشد. حالا یک جایی هست که نمی شود یا مثلاً دیگر واقعاً یک مشکلی هست، آنجا عیب ندارد. یک وقتی در فرودگاه مهرآباد به یکی از آقایان رسیدم ایشان خیلی مضطرب و ناراحت بود تا من را دید گفت خوب شد شما رسیدید، گفتم چی شده؟ گفت آقا من می خواهم بروم خارج از کشور همراه من اصرار دارد به من که شما این لباست را در بیاور، من هم برایم سخت است که لباسم را در بیاورم، این هم اصرار که الا و لابد باید لباست را در بیاوری، شما چه می گویی؟ گفتم آقا من یک عمر است سفر خارجی می روم و در شرایط خیلی سخت، خیلی خطرناک معمماً رفتم و نه تنها از این عبا و عمامه ضرر ندیدم، بلکه در بعضی سفرها و بعضی موارد منافعی هم دیدم که احترام کردند به خاطر همین لباس، آدم هایی که اصلاً مسلمان هم نیستند. ایشان گفت خیالم راحت شد، بعد رفت سفر و برگشت، یک جا سخنرانی کرده بود در جمع طلاب و گفته بود من می خواستم بروم به من می گفتند معمم نرو، من نگران بودم و یک آقایی آمد و داستان را تعریف کرده بود. گفته بود آقا ما رفتیم همان که آن آقا گفت درست بود، نه تنها این عبا و عمامه مشکلی برای ما ایجاد نکرد، بلکه خیلی جاها رفتیم دیدیم چه احترامی به ما می کنند. من یک وقتی شاید برای اولین بار بود که وارد انگلستان شدم، از طرف مرکز اسلامی در لندن آمدند دنبال من. آن هایی که آمده بودند گفتند آقا شما اولین روحانی هستی که ما می بینیم وارد فرودگاه شدی معمماً. گفتم مگر می شود؟ اینجا که مشاهیر می آیند و می روند؟ می گفتند همۀ آن مشاهیر غیر معمم می آیند. آقا معمم بشوید، نترسید، هر جایی هم که می شود معمم رفت، معمم بروید و نترسید. من که ضرر ندیدم. در محیط های مختلف، چه محیط های غیر شیعی از اهل سنت، چه محیط های غیر اسلامی من رفتم و دیدم که چه طوری احترام می کنند. اصلاً من را نمی شناسند و به عنوان شخص من احترام نمی کنند، بلکه لباس مرا احترام می کنند. من دیدم در بعضی جاها که طرف مست لایعقل است، یک دفعه که برخورد می کند به ما، اصلاً مسلمان هم نیست؛ ولی می فهمد که این لباس، لباسِ علمای دین است، به هر حال کشیش هایشان و علمایشان یک چیزی دارند، می بینی خودش را جمع و جور می کند با اینکه اصلاً نه مسلمان است، نه در حالت خیلی عادی است؛ ولی با این همه باز هم خودش را جمع و جور می کند.[1] [1]. بخشی از بیانات آیت الله هادوی تهرانی در آغاز درس خارج فقه 5/7/94.

اخبار

بایگانی

تعریف متفاوت خاتمیت در نگاه مسلمین و مسیحیان

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه علمیه قم، ۲۴ دی‌ماه در ادامه جلسات تفسیری خود به آیات ۵۷ تا ۵۹ سوره زخرف پرداخت و گفت: در جلسه گذشته بیان شد که مسیحیان عیسی(ع) را خدا می‌دانند و مشرکان هم با این رویکرد با آنان مجادله کردند که آیا خدای شما بهتر است یا خدای ما(بت‌ها). وی افزود: در فرهنگ قرآنی، حضرت عیسی(ع)، پیامبری مانند دیگر پیامبران است؛ در حالی که مسیحیان مسیحیت را دین خاتم می‌دانند و هر دینی از جمله اسلام را که بعد از مسیحیت آمده، جعلی می‌دانند؛ البته ما هم معتقدیم که اسلام دین خاتمیت و همین هم درست است. هادوی تهرانی با اشاره به تفاوت میان تعریف خاتمیت مسیحیان و تعریف خاتمیت در اندیشه مسلمین بیان کرد: ما همان طور که در مقدمات نظریه اندیشه مدون آورده‌ایم، خداوند انبیاء را فرستاد تا انسان به سعادت دنیا و آخرت برسد یا اینکه چون بشر راهی برای دانستن سعادت نداشت، ایشان را فرستاد یا برای تسهیل مسیر هدایت یا برای رفع اختلاف و نشان دادن دین حق، پیامبران را فرستاد. استاد حوزه علمیه اظهار کرد: هر دین جدید نسبت به دین قبلی، جنبه تکمیل و اصلاح دارد تا به دین اسلام می‌رسد که هر چیزی را که قرار است بر انسان وحی شود، در خود دارد، ولی داستان خاتمیت در مسیحیت متفاوت است؛ آنان می‌گویند خداوند قبل از عیسی پیامبرانی فرستاد، ولی چون دید مردم ایمان نمی‌آورند، خودش آمد. البته خود خدا(عیسی) از دید آنان نیامد تا مردم را هدایت کند بلکه آمده تا رنج‌هایی را تحمل کند که بهای گناهان آدم ابوالبشر است. وی با بیان اینکه ما مسلمانان معتقد هستیم که خاتمیت، بعثت آخرین پیامبر(ص) و کتاب آسمانی است، اضافه کرد: مسیحیان معتقدند که آدم گناه کرد و سبب اخراج بشر از بهشت شد؛…

تعطیلی گعده علمی هفتگی شنبه 21 دی ماه 1398

به اطلاع عموم فضلا و تلامذه آیت الله هادوی تهرانی می رساند با توجه به ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ گعده علمی هفته آینده در دفتر معظم له، در روز شنبه 21 دی ماه 1398 برگزار نمی شود.

برگزاری مراسم سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا س در دفتر آیت الله هادوی تهرانی

مراسم سالروز وفات حضرت أم ابيها حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ با حضور آیت الله هادوی تهرانی در دفتر معظم له برگزار می گردد: زمان: پنج شنبه 19 دی ماه 1398 مصادف با 13 جمادی الاولی 1441 از ساعت 11:00 صبح سخنران: حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسین خلیلی مکان: 55 متری عمار یاسر، کوچه 15، پلاک 82، دفتر معظم له همچنین به اطلاع می رساند سالن مخصوص بانوان نیز جهت شرکت بانوان در این مراسم فراهم است.

پیام آیت الله هادوی تهرانی به مناسبت عملیات غرور آفرین سردار سلیمانی

بِسْمِ اللَّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ (شعرا،227) حمله شجاعانه و مردانه‌ ی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه سپاه قدرتمند انقلاب اسلامی با نام شهید عزیز قاسم سلیمانی و رمز این روزهای دردآلود یا فاطمة ‌الزهرا (سلام الله علیها)، گوشه ‌ای کوچک از انتقام سخت ترور بزدلانه‌ ی شجاعان سپاه اسلام توسط کوردلان لشگر اهریمن بود تا خفاش صفتان مستکبر و سبک‌مغز بدانند هنوز سلیمانی زنده است. بی‌شک این اقدام که در چارچوب ضوابط بین‌المللی در راستای صیانت از حقوق ملّت ایران و حق مالکیت دولت دوست و برادر عراق صورت گرفت، عکس‌العملی جوانمردانه در برابر عملی ناجوانمردانه بود که خردمندان عالم را به پا دارد تا سکان کشتی جنگ‌طلبی را از دست بی‌خردان خارج کنند و جهان را از آفت نادانی ثروتمندان بی‌عقل که جز منافع شخصی خود به چیز دیگری نمی‌اندیشند، نجات دهند. اینجناب ضمن تبریک این عملیات غرورآفرین به رهبر هشیار و شجاع و حکیم جهان اسلام حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی و تمامی مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) و علمای جهان اسلام و رزمندگان جبهه مقاومت و تمام آزادگان جهان و مردم عزیز ایران اسلامی و خانواده‌های شهدای عزیز به ویژه شهیدان تروریسم حکومتی و بالاخص خانواده شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی‌المهندس، آرزومندم این اقدام سرآغاز پایانی برای حضور مستکبران در منطقه و به ویژه کشور‌های عزیز اسلامی باشد. ان شاالله تعالی و لله الحمد و له الشکر مهدی هادوی تهرانی 18 دی ماه 1398 مصادف با 12 جمادی الاولی 1441 قم آشیانه آل محمد علیهم السلام

نظریه «اندیشه مدون در اسلام» راهنمای دین‌شناسی در ساحت‌های مختلف زندگی بشر است.

به گزارش ایکنا؛ جلسه نهم از سلسله‌نشست‌های «هم‌اندیشی فقه حکومتی» با حضور آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی از اساتید درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، پنج‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه، با همکاری «دفتر حمایت از جامعه نخبگانی» در سالن جلسات مرکز خدمات حوزه علمیه قم و در جمع اعضای «هم‌اندیشی فقه حکومتی» برگزار شد. این نشست پس از برگزاری یک جلسه مباحثه حول نظریه ایشان، در ابتدا با ارائه تقریر نظریه «اندیشه مدون اسلام» از سوی حجت‌الاسلام حسن عابدی، مقرّر استاد هادوی تهرانی آغاز شد و سپس استاد هادوی تهرانی با پاسخگویی به سوالات مکتوب دبیرخانه هم‌اندیشی، به تبیین زوایای مختلف دیدگاه خود درباره «فقه حکومتی» پرداخت. در این نشست استاد هادوی تهرانی یکی از دستاورد‌های مهم سده اخیر حوزه علمیه را مطالعه دین به شیوه نظام‌مند و سیستمی برشمرد و افزود: مطالعه نظام‌مند دین چیزی است که جای آن به صورت جدی خالی بوده است گرچه تلاش‌ها و زحمات فراوانی کشیده شده، اما هنوز این ایده به صورت جریان عمومی شکل نگرفته است. پیشگامان این بحث مثل مرحوم شهید صدر(ره) در حوزه علمیه نجف طرح این بحث را آغاز کردند، اما آنچنان که باید مورد استقبال واقع نشد. لذا شاگردانشان این ایده را به قم آورد و البته در قم هم بعضی از شاگردان ایشان به دلایل گوناگون ادامه ایده مرحوم شهید صدر(ره) را ناممکن می‌دانست. معتقدم اید‌ه‌ای را که مرحوم شهید صدر(ره) مطرح کرد، قبل از ایشان نیز به اشکال مختلفی در تاریخ فقاهت سابقه داشته است، حتی نگاه نظام‌مند و سیستمی در کلمات مرحوم سیدمرتضی(ره) دیده می‌شود و هر چند ادامه مسیر ایده ایشان با مشکل «بن‌بست» مواجه است، اما به هر حال بسیار راهگشا بوده‌اند. وی درباره برخی…

تعطیلی موسسه رواق حکمت جهت تسهیل برای حضور در مراسم وداع با پیکر پاک شهید حاج قاسم سلیمانی

خبر شهادت سردار رشید اسلام، فاتح قلب‌ها، سپهبد حاج قاسم سلیمانی، به دست مزدوران آمریکایی صهیونیستی، تمام آزادگان جهان به ویژه امت اسلام را در غم و اندوهی بزرگ فرو برد. موسسه فرهنگی رواق حکمت ضمن تسلیت شهادت سردار بزرگ اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همسو با عموم مردم مبارز و انقلابی همیشه در صحنه ایران اسلامی شهر مقدس قم برای حضور گسترده در مراسم وداع با پیکر پاک این شهید سردار سپهبد و دیگر شهدای ترور اخیر، به اطلاع می رساند امروز دوشنبه 16 دی ماه ساعت کار موسسه تا ساعت 13 بیشتر نخواهد بود. گفتنی است زمان تشییع پیکر پاک این عزیزان از ساعت 14 امروز تا ساعت 16 از حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) به سمت مسجد مقدس جمکران می باشد. روابط عمومی موسسه رواق حکمت

تبین نظریۀ «اندیشه مدون در اسلام» در هم اندیشی فقه حکومتی

به نقل از گزارش ایکنا؛ نهمین نشست هم‌اندیشی فقه حکومتی با همکاری مرکز خدمات حوزه علمیه قم و با ارائه نظریه «اندیشه مدون در اسلام» از سوی آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، از اساتید دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، ۵ شنبه ۱۲ دی‌ماه از ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ با حضور و پرسش و پاسخ مقررین و شاگردان سایر اساتید مطرح در عرصه «فقه حکومتی» برگزار می‌شود. پیش از این نشست‌های مشابهی با حضور آیات و اساتید سیداحمد مددی، علی‌اکبر رشاد، سیدصمصام‌الدین قوامی، احمد مبلغی، سیدمحمدمهدی میرباقری، محسن اراکی و ابوالقاسم علیدوست برگزار شده است. این هم‌اندیشی با دعوت از شاگردان برجسته و مقررین «حضرات آیات و اساتید بزرگوار ابوالقاسم علیدوست، محمدمهدی هادوی تهرانی، احمد عابدی اصفهانی، سید محمد مهدی میرباقری،علی اکبر رشاد ، احمد مبلغی، مرحوم سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی، علیرضا اعرافی، شهید سید محمدباقر صدر، عبدالحسین خسروپناه، سیدصمصام الدین قوامی» و همچنین نمایندگان مراکزی همچون «دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، مرکز پژوهش های اسلامی مجلس، مركز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، پژوهشگاه فقه نظام، مؤسسه ادیب فقه جواهری، مؤسسه فتوح اندیشه، مؤسسه فقاهت و تمدن سازی، مؤسسه آفاق حکمت، مؤسسه صراط مبین، رادیو معارف، شبکه اجتهاد، مؤسسه لوح و قلم، پایگاه تخصصی وسائل »برگزار خواهد شد. پژوهشگران و علاقه‌مندان این عرصه می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هم‌اندیشی فقه حکومتی به شماره ۰۹۱۰۰۹۳۱۰۸۱ تماس بگیرند. ___________…