خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

اشکال مفتیان سلفی به تاویل شیعه از آیات قرآن و پاسخ علما

یکشنبه, 04 تیر 1396 ساعت 12:17
منتشرشده در اخبار

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به ایرادی که برخی از مفتیان سلفی و وهابی در مورد تاویل شیعه از آیات قرآن بیان می‌کنند گفت: علمای شیعه در پاسخ به ایراد نادرست علمای وهابی که عمدتا هم نابینا هستند به آیه ۷۲ سوره مبارکه اسراء استناد می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله هادوی تهرانی روز سوم تیرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه اسراء گفت: در آیات ۶۴ تا ۶۹ خداوند به خصوصیت ناسپاسی انسان اشاره کرده است.

وی افزود: اگر به عنوان مثال هر چیزی در آب قرار می‌گرفت زیر آب می‌رفت و نمی‌توانست روی آب قرار گیرد در این صورت امکان سفر با کشتی و وسایل آبی فراهم نبود همچنین سایر ابزار انسانی به واسطه قوانین طبیعت قابل استفاده هستند و خداوند امکان رزق را برای انسان فراهم کرده است .

هادوی تهرانی بیان کرد: انسان وقتی در دریا گرفتار سختی و لحظه غرق‌شدن شد فقط به یاد خدا می‌افتد زیرا فقط او نجات‌دهنده است ولی وقتی خدا انسان را از این طوفان نجات داد رو برمی‌گرداند زیرا انسان موجود ناسپاس و کفران‌کننده و غافل است یعنی طبیعت انسان این طور است البته انسان‌هایی هستند که کفور نیستند.

این استادحوزه علمیه تصریح کرد: در ادامه این ایات تاکید شده است که ای انسان آیا تصور می‌کنید وقتی از غرق شدن دریا نجات یافتید و روی زمین آمدید خطر از شما دفع شده و احتمال نمی‌دهید که ناگهان طوفان و زلزله‌ای بیاید و شما را نابود کند لذا دائما در خطر هستید همان طور که در دعای کمیل آمده است که خدا دائما خطرهایی را از ما دور می‌کند«کم من فادح من البلاء اقلته».

وی افزود: انسان نتیجه کوچکترین کار خوب و بد خود را به تعبیر قرآن کریم خواهد دید؛ سرنوشتی که ما با اختیار خودمان آن را انتخاب کرده‌ایم همچنین در آیات ابتدایی این سوره فرمود که اعمال انسان را مانند طوقی بر گردن او می‌اندازیم و به او می‌گوییم پرونده‌ات را بخوان.

هادوی تهرانی ادامه داد: خداوند فرمود ما به انسان جایگاهی ممتاز و برجسته در عالم خلقت به او دادیم از این رو خواسته به ما منت بگذارد که ای انسان ما از ابتدا تو را با کرامت از دیگر موجوات تمایز بخشیدیم البته فرشتگان دارای عالم والایی هستند که قابل مقایسه با عالم ما نیست اگرچه کسانی مانند پیامبر هستند که به مقام قاب قوسین رسید ولی نوع انسان بر فرشته برتری ندارد.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت:  خداوند دائما در آیات قرآن روز قیامت را یادآوری کرده و در سوره اسراء نیز بیان فرموده و تصریح فرموده است که ذره‌ای ظلم در قیامت به کسی نخواهد شد.

هادوی تهرانی بیان کرد:  برخی مانند سلفی‌ها که خودش به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و برخی از آنان مانند مجسمه قائل به جسم برای خدا هستند به پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) اشکال می‌کنند که شیعیان وقتی قرآن می‌خوانند به تاویل آن می‌پردازند و به ظاهر اکتفا نکرده و ظاهر را اخذ نمی‌کنند و مثلا ید را کنایه از قدرت می‌دانند و این در حالی است که ما قائل به جسم برای خدا نیستیم.

وی افزود: علمای شیعه به این آیه «وَمَنْ كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا»(۷۲ اسراء) استدلال می کنند؛ یعنی کسی که در این دنیا کور و نابیناست در روز قیامت نیز کور است؛ ما از مفتی‌های عربستان که به خصوص در دوره اخیر بسیاری از آنان نابینا هستند می پرسیم جواب شما در مورد این آیه چیست؟ آیا شما این ظاهر را می‌پذیرید یا مجبورید آن را تاویل کنید همان طور که شیعه می پذیرد یعنی آیا کسی که در اثر بیماری و ... نابینا شده است در روز قیامت نیز نابیناست؟ در حالی که این طور نیست و مفهوم آیه این است که کسانی که حقایق معارف الهی و نعمات خدا را با وجود داشتن چشم ظاهر نمی‌بینند در روز قیامت نیز نابینا محشور خواهند شد.

این استاد حوزه عنوان کرد: نعمت بصیرت و فهم حقایق عالم و معنویت بالاترین نعمت خداست و در فرصت باقیمانده ماه مبارک از خداوند اعطای این نعمات را درخواست کنیم.

دفتر آیت الله هادوی تهرانی

-------------------------

لینک های مرتبط:

- ایکنا

- خبرگزاری رسا (اعتراض به تأویل آیات و پاسخی نقضی به آن)