خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

بیت‌المعمور، قلب انسان کامل است/ علم اجمالی و تفصیلی پیامبر(ص) به قرآن

دوشنبه, 21 خرداد 1397 ساعت 12:13
منتشرشده در اخبار

استاد تفسیر حوزه علمیه با طرح این سؤال که اگر نزول قرآن به صورت دفعی و تدریجی بر قلب پیامبر(ص) رخ داده، چرا پیامبر(ص) در برخی موارد برای پاسخ به برخی سؤالات منتظر می‌ماندند، به ارائه نظریه علم اجمالی و تفصیلی در این مورد پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله هادوی تهرانی، در ادامه سلسله جلسات تفسیر خود به تکمیل تفسیر سوره قدر پرداخت و گفت: سوره مبارکه قدر، از یک سو بیان یک حادثه تاریخی است. آن حادثه تاریخی، به یک معنا بزرگترین حادثه تاریخی کل تاریخ بشر محسوب می‌شود. آن حادثه، حادثه انزال قرآن است و خداوند تبارک و تعالی لیله القدر را به عنوان شب انزال قرآن معرفی کرد.

وی ادامه داد: پیامبران الهی هر کدام برای بشر نسخه‌ای از هدایت الهی را به ارمغان آورده‌اند که بنابر روایاتی که در ذیل سوره قدر آمده است، این کتب الهی هم در ماه رمضان نازل شده‌اند که این نشان می‌دهد ماه رمضان یک ویژگی در عالم دارد که در طول تاریخ کتاب‌های الهی در این ماه مبارک نازل شده‌اند، اما آنچه که قرآن به آن اشاره می‌کند، انزال خود قرآن هست. البته انزال کتب الهی قبلی هم مراتبی از انزال قرآن است چون در واقع آن حقیقتی که ما از آن به دین نفس الامری تعبیر می‌کنیم که در مرتبه  علم الهی است، قبل از خلقت انسان هم خدا علم به آن داشته است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه البته هر کتابی که آمد، نسبت به کتاب قبلی کامل‌تر بود و در واقع عناصر بیشتری از آن دین نفس الامری را در بر داشت تا نوبت به قرآن رسید که قرآن، همه آن حقایقی را که از طریق وحی، نبی اعظم باید دریافت می‌کرد، در بر دارد گفت: قرآن همه  آن حقایقی را که هدایتگر بشر هست برای همیشه تاریخ و هر جایی از این کره خاکی که این قرآن بر خلاف کتاب های گذشته الهی، نه به زمان خاصی اختصاص دارد و نه به زمین خاصی، نه مربوط به دوره خاصی از تاریخ است و نه به افراد خاصی از مردم مربوط است.

این استاد حوزه با اشاره به آیه «تنزل الملائکه و روح فیها باذن ربهم من کل امر» تصریح کرد: این فعل مضارع، دلالت بر تکرار و استمرار دارد. اینطور نیست که ملائکه و روح یک زمانی در این شب تنزل پیدا کرده باشند و دیگر آن زمان گذشته باشد. در واقع هر سال طبق آنچه در روایات است، شب قدر تکرار می‌شود و هر سال این تنزل ملائکه و روح وجود دارد.

وی به طرح این سؤال پرداخت که اگر کل قرآن در شب قدر بر قلب حضرت نازل شد، پس چطور پیامبر(ص) در مواردی برای پاسخ به درخواستی از افراد در مورد برخی موضوعات از جمله ظهار می‌فرماید:  من چیزی از وحی ندارم که بیان کنم؛ این اشکال شاید باعث شده که برخی از مفسرین، بگویند که مقصود از انزلناه کل قرآن نیست بلکه بعضی از مفاهیم و آیات قرآن در شب قدر نازل شده است. اگر این باشد، پس شب قدر هیچ خصوصیتی از این جهت پیدا نمی‌کند چون بالاخره آیات قرآن در شب‌ها و روزها و زمان‌های دیگر هم تکه تکه نازل شده است. فقط یک بخشی از قرآن نازل شده است.

هادوی تهرانی افزود: مرحوم علامه می‌فرماید که این اصلا با ظاهر قرآن ناسازگار است، انزلناه به بعضی از قرآن آن هم کلمه انزال اصلا معنا ندارد. انزلناه به کل قرآن بر می‌گردد و مقصود این است که کل قرآن انزال شده است. این مقدار را همه مفسران قبول دارند و ضمیر انزلناه به قرآن بر می‌گردد.

این استاد حوزه بیان کرد: برخی از روایات یک مطلبی اینجا دارد که شاید آن مطلب هم پاسخی بوده است بر چنین سوالی در برخی روایات این مضمون آمده است که انا انزلناه فی لیله القدر بر بیت المعمور یعنی خانه آباد، بعد روایت گفته است که این انزال شده بربیت معمور و در طول ۲۳ سال از بیت معمور تنزیل شده بر نبی اعظم (ص) که گویا انزال قرآن دو مرتبه داشته است، یک مرتبه از آن مرتبه علم ربوبی و ذات الهی، آمده تا بیت معمور، بعد از آن خانه  آباد، در طول ۲۳ سال رسیده به پیغمبر.

وی افزود: این خانه آباد کجاست؟ روایاتی هست در توصیف خصوصیات بیت معمور...  ولی ما روایاتی داریم که می‌گوید: القلب حرم الله: قلب حرم الهی است؛ این خانه آباد الهی جایی نیست جز آن قلبی که هیچ چیز دیگری جز خدا در آن نیست و آن محو ایمان به خدا و ارادت به خدا است و آن قلب انسان کامل است. برای همین است که بعضی‌ها این روایات را نقل می‌کنند ولی متوجه معنایش نیستند، این که به ما گفته‌اند که سوره  قدر، سوره  امامت است، به این سوره شما استدلال کنید، خیلی ها این روایت را می گویند ولی معنایش را نمی دانند که یعنی چی که سوره قدر سوره امامت است؟ سوره قدر، سوره  امامت است به خاطر این که می‌گوید: تنزل الملائکه و الروح: در شب قدر، همواره این اتفاق می‌افتد که ملائکه و روح تنزل پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: این‌ها که تنزل پیدا کردند، کجا تنزل پیدا می‌کنند؟ این بیت المعموری که ملائکه و روح در آنجا تنزل پیدا می کنند، آن قلب انسان کامل است. آن انسان کامل، در زمان پیغمبر نبی اعظم است. در زمان ما، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است که این وجود، انتزاع آن وجود است و این‌ها نور واحدند.

هادوی در پاسخ سؤال بیان شده گفت: انزال قرآن، مرحله لفظ قرآن است و تنزیل قرآن، مرحله  نشر قرآن است. در واقع علم اجمالی و علم تفصیلی؛ یعنی پیغمبر در شب قدر کل قرآن بر قلب مبارکش نازل شد، پیغمبر به کل قرآن علم اجمالی پیدا کرد علم اجمالی فلسفی نه اصولی یا منطقی. در طول ۲۳ سال قرآن تنزیل شد، آن علم اجمالی تبدیل به علم تفصیلی شد. بنابراین منافتی ندارد که پیغمبر به یک معنا می‌داسته است و یک معنا نمی‌داستنه است. پس اگر حضرت فرموده من چیزی از وحی ندارم، نه اینکه در مرتبه علم اجمالی ندارم یعنی در مرتبه علم تفصیلی من ندارم و آن آیات که آمد، تفصیل آن چیزی بود که حضرت در مرتبه انزال علم اجمالی پیدا کرده بود.

استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: برای اینکه شما بتوانید آن غوغایی که در عالم هست که ما از آن بی خبریم و گرفتار این غوغای ظاهری و سر و صدا و... هستیم، اگر بخواهیم به آن حقیقت اصلی برسیم و گوش دل بتواند بشنود، باید این غوغای درون را ساکت کنیم.

هادوی تهرانی با تجلیل از امام خمینی(ره) گفت: امام فرقش با بعضی دیگر که الان در سیاست هستند این است که امام، اولا عارف بود و سالک، مرد خدا بود ثانیا به عنوان یک وظیفه در سیاست و اینگونه امور وارد می‌شد. مرحوم آقای بهاالدینی در ۳۵ سال قبل فرمودند: تاثیر کلام امام در جان مردم، تاثیر کلام یک سیاست مدار در طرفدارانش نیست، ایشان فرمودند امام بر قلب‌ها سلطه دارد و  تصرف در دل‌ها می‌کند. یکی در آن مجلس بود گفت: آقا منظورتان این است که آقا ولایت تکوینی منظورتان هست که امام دارد. آقای بهاالدینی فرمود: بله. یکی گفت آقا من این را جایی بگویم؟ آٌقای بهاالدینی فرمود: نخیر نمی‌خواهد بگویی. الان دعواست. بدتر می شود. البته این قصه برای ۳۵ سال قبل است. آقای بهاالدینی خودش اهل معنا و معرفت بود و کسی بود که با ائمه یک ارتباط خاص داشت. این بزرگوار وقتی می‌گوید امام، ولایت تکوینی دارد، فرق دارد با این که من بگویم... .

دفتر آیت الله هادوی تهرانی

---------------------------------

لینک مرتبط: ایکنا