خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

تصرف پستی بدون لیاقت حق‌الناس است/ تبیین شجره ملعونه

پنج شنبه, 01 تیر 1396 ساعت 12:41
منتشرشده در اخبار

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به شجره ملعونه در آیات سوره اسراء که منطبق بر بنی امیه است گفت: مفاد این آیه عام است و هر فردی بدون لیاقت، پستی را اشغال کند حق الناس بر گردن او خواهد بود و تصرفاتش هم اشکال دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله هادوی تهرانی، روز ۳۱ خرداد ماه در ادامه تفسیر سوره اسراء با اشاره به آیه ۵۸ این سوره و با بیان اینکه این آیه به وضعیت دنیا قبل از قیامت اشاره دارد گفت: قبل از روز قیامت هیچ آبادی و قریه‌ای نیست مگر اینکه ما آنان را به خاطر گناهانشان نابود می‌کنیم یا بر آنان عذاب شدیدی نازل خواهیم کرد و بر اثر این عذاب از بین می‌روند که این مسئله در لوح محفوظ ثبت شده است.

وی افزود: وضعیت آخرت با اینکه مادی است با دنیا متفاوت است و در آن جا وضعیت جسمی انسان با اینکه مادی است متفاوت از وضع دنیاست که دستاوردهای فیزیک، هم نشان داده است درک انسان از عالم ماده بسیار اندک است.

هادوی تهرانی با بیان اینکه ابتدا تصور می‌شد که عالم ماده همین مقداری است که ما می‌بینیم تصریح کرد: اما با پیشرفت علمی مشخص شد که وضعیت عالم بسیار پیچیده‌تر از حد تصور است و ما چیزی از دنیا نمی‌دانیم.

استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه در دوره پیامبر(ص) شاید کمتر معجزاتی مانند اقوام قبل آمده است عنوان کرد: خداوند فرمود اگر ما نشانه آشکار نمی‌فرستیم چون همانند اقوام قبل اینها هم منکر خواهند شد و به دنبال این انکار، عذاب خواهد بود اگرچه خداوند قرآن را به عنون بهترین و والاترین معجزه جاودان فرستاده است.

هادوی تهرانی با اشاره به سخن نادرست برخی مبلغان که متاسفانه در صدا و سیما نیز بیان می‌شود بیان کرد: این افراد بیان می کنند هر کسی به دنبال روزی برود و برای روزی تلاش کند کفر به خداست زیرا روزی شما مقدر است و شما تلاش بکنید با نکنید مقدارش تغییری نمی‌کند؛ البته روزی مقدر است ولی چه منافاتی با تلاش دارد.

وی افزود: صدا و سیما باید از کارشناسان قوی دینی استفاده کند که مبتنی بر مبانی دینی بتوانند استدلال کنند تا سبب انحراف مردم نشود.

هادوی تهرانی با اشاره به آیه ۶۰ این سوره اظهار کرد: در این آیه چندین فراز فرمود از جمله اینکه خداوند بر مردم احاطه دارد همچنین  آن رویایی که برای تو قرار دادیم مایه ابتلاء و امتحان است و فراز سوم شجره ملعونه در قرآن است و فراز چهارم نیز اینکه ما آنان را می ترسانیم؛ علامه فرموده رویا در این آیه، رویای قبل از هجرت است و رویای سوره فتح و یا انفال هم نیست.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه عنوان کرد: در مورد شجره ملعونه نیز برخی گفته اند که شجره زقوم است در صورت صافات آمده است ولی علامه آن را رد کرده و فرموده است شجره زقوم مورد لعن نیست ولی در این آیه ملعونه دانسته شده است.

وی افزود: روایات در توضیح این شجره و رویا گفته اند که پیامبر(ص) در خواب دیدند که موجوداتی شبیه میمون بر منبر ایشان بالا رفته‌اند؛دیدند که بنی امیه بر بالای منبر رفتند و ایشان خیلی از این مسئله ناراحت شدند و در برخی روایات آمده است که نبی اعظم بعد از دیدن این خواب، شادمان نبودند و همیشه غمی در دلشان بود اما آیه نازل شد که ما این را مایه امتحان قرار داده ایم لذا بزرگترین خیانت این است که کسی پستی را اشغال کند که لایق آن نیست در این صورت همه تصرفات او اشکال دارد و حق الناس بر دوش او می افتد.

دفتر آیت الله هادوی تهرانی

-----------------------

لینک مرتبط: ایکنا