خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

تفکیک صف شهدا و انبیا از سایر مردم در روز قیامت

چهارشنبه, 25 مهر 1397 ساعت 10:42
منتشرشده در اخبار

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: قرآن کریم حساب شهدا در قیامت را همراه نبیین ذکر کرده است و این موید آن روایاتی است که شهدا بدون حساب وارد بهشت می‌شوند.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله هادوی تهرانی ۲۳ مهر در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر گفت: در سوره مبارکه زمر در توصیف احوال قیامت اشاره کردیم که خداوند تبارک و تعالی فرموده است: «وَجِیءَ بِالنَّبِیِّینَ وَالشُّهَدَاء وَقُضِیَ بَیْنَهُم بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ»؛ حساب شهدا را همراه انبیاء ذکر کرده است نه با حشر سایر مردم؛ این مسئله مؤید روایاتی است که شهدا بدون حساب وارد بهشت می‌شوند، همچنین موید آن تعبیری است که نقل شده وقتی اولین قطره خون شهید به زمین می‌رسد، چند اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: یکی از این اتفاقات آن است که تمام آنچه در گذشته انجام داده و نقص و عیبی داشته است، جبران می‌شود؛ بنابراین این آیه مؤید این معنا است که شهدا ظاهراً حسابشان از بقیه جدا است؛ این‌ها با انبیا می‌آیند و انبیا (ع) بنابر تعبیر بعضی از آیات و روایات، در روز قیامت در طرف قاضی نشسته‌اند نه مقضی علیه؛ یعنی آن‌ها جز کسانی هستند که نسبت به این کسانی که مورد قضاوت قرار می‌گیرند، شهادت می‌دهند.

هادوی تهرانی بیان کرد: خداوند متعال در آیه ۷۰ می‌فرماید: «و َوُفِّیَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ»؛ نفوس هر چه کردند به طور کامل مورد اخذ و مواخذه قرار می‌گیرند. قرآن اشاره فرمود که بعد از داوری قیامت مردم دو گروه می‌شوند؛ اگرچه در دنیا و برزخ سه گروه بودند، ولی در روز قیامت دو گروه می‌شوند؛ در دنیا «أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» و «الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» و «الضَّالِّینَ» بودند؛ در برزخ نیز برخی اهالی بهشت برزخین، برخی ساکن جهنم برزخین و افراد دیگری نیز در خواب هستند، اما در روز قیامت هنگامی قضاوت شدند دو گروه متقین و کفار هستند.

وی با اشاره به آیه «وَسِیقَ الَّذِینَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا» اظهار کرد: افرادی که کافرند گروهی به جهنم می‌روند و یک سائقی است که در طول زندگی با آنان بوده و آنان را به جهنم می‌برد، به این‌ها می‌گویند: «أَلَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِّنکُمْ یَتْلُونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِ رَبِّکُمْ وَ یُنذِرُونَکُمْ لِقَاء یَوْمِکُمْ هَذَا»؛ یعنی بعد از اینکه داوری شدند باز هم دوباره دست از سر آن‌ها برنمی‌دارند و دوباره در مورد رسولانی که برای انسان فرستاده شده‌اند، سوال می‌کنند. دوزخیان نیز اعتراف می‌کنند که برای ما پیامبرانی از خود ما از جنس بشر آمدند، این‌ها نشانه‌ها را بر ما خواندند، آیات را خواندند، ما را انذار دادند، ولی ما باز هم توجه نکردیم.

دفتر آیت الله هادوی تهرانی

----------------------------------

لینک مرتبط: ایکنا