خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

تقلید از مراجع تبعیت از اهل‌بیت(ع) است/ منشأ اختلاف فتاوا

چهارشنبه, 07 تیر 1396 ساعت 11:37
منتشرشده در اخبار

گروه حوزه‌های علمیه: استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه منشا اختلاف در فتاوای مراجع براساس مبنای علمی است گفت: اختلاف فتوا دلیل بر عدم تقلید از مراجع نیست زیرا تقلید از مراجع در واقع عمل به دستورات اهل‌بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله هادوی تهرانی، روز چهارم تیرماه در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره مبارکه اسراء گفت: علامه طباطبایی و دیگر مفسران در ذیل آیه ۷۱ این سوره«يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا» گفته‌اند امام در این آیه به معنای مقتدا و نه به معنای کتاب اعمال است.

وی افزود: در روایات وارد شده که هر فردی کسی را که مقتدا و الگوی زندگی خود قرار داد با همان الگو و مقتدا در قیامت محشور خواهد شد لذا اگر از امام نور تبیعت کردند با امام نور محشور و اگر از امام جور تبعیت کند با او محشور می‌شود.

این استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه تقلید به معنای عمل براساس فتوای  یک مرجع است و در امامت نیز ملاک تبعیت عملی است عنوان کرد: ممکن است مرجعی بگوید ملاک وحدت افق است لذا امروز عید نیست و بر خلاف آن ممکن است کسی بگوید ملاک وحدت افق نیست بنابراین فردا عید است یا در مورد مسافت لازم برای مسافر شدن دیدگاه مختلفی وجود دارد بنابراین تبعیت از امام در عمل ملاک است.

وی اظهار کرد: اینکه قرآن در مورد اهل‌بیت(ع)، مودت قربی را مطرح کرده است نیز به علت همین مسئله است زیرا وقتی کسی به فردی علاقه دارد رفتار و گفتار و سبک زندگی او را تقلید می‌کند.

هادوی تهرانی بیان کرد: در قیامت جایگاه هر کسی را به اندازه اعمال خوب و بدو او می سنجند البته چون این عمل الگو گرفته از امام نور و یا جور است فرد نیز بسته به عملش در زمره گروه یمین و یا مقابل آن قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بدبختی اصلی مربوط به روز قیامت است چون سختی دنیا می‌گذرد افزود: ما همان طور که افتخار داریم پیرو اهل بیت هستیم باید در عمل نیز از آنان الگو بگیریم.

استاد تفسیر حوزه عنوان کرد: مرجع تقلید برای استخراج احکام شرعی به قرآن و سنت که همان منابع رفتاری و گفتاری پیامبر و اهل بیت(ع) است مراجعه می کند یعنی در واقع نظر اهل بیت را در اجتهاد بیان می کند از این رو تقلید از مرجع تقلید به معنای عمل به دستورات اهل‌بیت(ع) است.

این استاد حوزه بیان کرد: تقلید از متخصص و مجتهد امری مورد تایید قرآن و عقل است و وقتی ما به یک مرجع شیعه مراجعه می‌کنیم از اهل‌بیت(ع) تقلید می‌کنیم.

وی افزود: در شرایطی که اختلاف میان دو فتوا زیاد نیست تقلید از هر مرجعی در آن مسئله یکسان است ولی اگر اختلاف زیاد بود در این صورت مراجعه به اعلم لازم است و در اعلمیت نیز پیر و جوان بودن ملاک نیست بلکه میزان مطالعات و تحقیقات، تجربه و استعداد و ... در آن نقش دارد.

هادوی تهرانی با بیان اینکه طلبگی کار آسانی نیست ادامه داد: یک مرجع تقلید بعد از سال‌ها مطالعه و تحقیق در هنگام فتوا چون می‌خواهد حکم خدا و نظر اهل‌بیت(ع) را بگوید تنش می‌لرزد بر خلاف تصور برخی که تصور می‌کنند طلبگی کار راحتی است.

استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم تاکید کرد: بنا بر روایات مراجع تقلید، حجت حضرت و نایب عام امام زمان(عج) هستند و تبعیت از آنان تبعیت از امام است؛ اما متاسفانه کسانی که فقیه نیستند در مسایل فقهی حکم می‌دهند  در حالی که آیا یک فرد غیر پزشک اجازه صدور حکم پزشکی دارد که یک نفر بدون تحصیلات دینی بدون مبنا اظهار نظر کند لذا جوانان مراقب باشند فریب کسانی که تقلید را زیر سؤال می‌برند نخورند.

هادوی تهرانی با بیان اینکه اختلاف میان فتاوای مراجع معظم تقلید به استناد ادله‌ها و مبانی مختلف است تصریح کرد: برای تبدیل یک احوط به اقوی و اقوی به احوط چندین سال مطالعه لازم است لذا جوانان حتما تحقیق کنند و مراجع را بشناسند؛ اگر در میان آنان فردی اعلم بود از او تبعیت کنند و اگر نیست تقلید از همه آنان مساوی است.

دفتر آیت الله هادوی تهرانی

-------------------------

لینک مرتبط:

- ایکنا

- شبکه اجتهاد