خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

تقلید از مراجع همان رجوع به متخصص در امر دین است

پنج شنبه, 20 شهریور 1399 ساعت 20:27
منتشرشده در اخبار

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۸ شهریورماه در جلسه تفسیر سوره مبارکه فرقان که در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی قم برگزار شد، با توجه به فرقان بودن خداوند، گفت: قرآن کریم برای همه انسان‌ها در هر زمان و مکانی منذر و انذاردهنده است.

وی افزود: برخی گفته‌اند مقصود از فرقان که تفسیر غالب است، چیزی است که برای دیگران مایز میان حق و باطل است؛ برخی هم گفته‌اند که چون قرآن تکه‌تکه نازل شده، فرقان است، ولی علامه طباطبایی معنای درست فرقان را مایز حق و باطل می‌داند، زیرا تورات هم فرقان نامیده شده با اینکه نزول آن دفعی بوده است.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه ما فرقان باطنی هم داریم، اظهار کرد: این مسئله در روایت عقل و جهل در اصول مطرح است که انسان دارای دو حجت باطنی و ظاهری است؛ حجت باطن همان عقل و حجت ظاهر، کتب آسمانی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایات بیان شده که انسان بر فطرتش متولد می‌شود «یولد علی الفطرة»، تصریح کرد: هدایت و ضلالت او با اختیار و انتخاب خود انسان بعد از تولد شکل می‌گیرد. خداوند به همه امکانات مشابه داده است، ولی بهره‌برداری ما از امکانات و شکرگزاری و ... بستگی به اختیار خود انسان دارد.

وی افزود: خدا به ما عقل داده است که می‌توانیم به واسطه آن حق را از باطل تشخیص دهیم؛ مثلاً در تقلید، اصل رجوع به متخصص امری عقلی است؛ زیرا عقل می‌گوید وقتی متخصص نیستی و نیاز به راهنمایی داری، باید به متخصص قابل اعتماد رجوع کنی؛ همین مقدار فهم عقلی را اگر کسی مورد اعتنا قرار داد تقلید و طبق عقل عمل کرده و زمینه برای هدایت او فراهم می‌شود.

آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: اگر متخصص مورد اعتماد، فرد را راهنمایی کرد، بستری برای فهم و عمل بهتر و بیشتر است و معرفت او را افزایش خواهد داد؛ و طبق قانون الهی کسی که شکرگزار نعمات الهی باشد و از عقلش در مسیر درست بهره ببرد، خداوند هم به او نعمات بیشتری خواهد داد. علامت شکرگزاری هم آن است که حال امروز ما از دیروزمان بهتر باشد.

وی افزود: البته «التائب من الذنب کمن لا ذنب له»؛ هر جا انسان فهمید خطا کرده و بلافاصله توبه کند خداوند هم بخشنده است؛ بنابراین خدا هم فرقان ظاهری و در راس آن قرآن را عطا کرده و هم در باطن، عقل و فطرت را داده است و اگر ما در حد توان و آشنایی سراغ حق برویم و از باطل اجتناب کنیم خداوند فرقان باطن را در درون ما تقویت می‌کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار کرد: اگر فرقان باطنی داشته باشیم، وقتی سراغ فرقان ظاهری یعنی قرآن می‌رویم نکاتی به دست ما می‌آید که قبل از آن نداشتیم؛ یعنی طهارت باطن عامل فهم دقیقتر قرآن است همان طور که برای مس ظاهری هم طهارت ظاهری لازم است.

وی افزود: انسان اگر از نعمات الهی در حد توانش استفاده نکرد، ناشکری کرده و ناشکری هم موجب از دست رفتن نعمت است و برعکس کسانی که اهل سیر هستند و قدر نعمت را می‌دانند توانشان در رفتن به سمت این مسیر بیشتر و بسیاری از مشکلات آنان هم رفع می‌شود گرچه دنیا دار بلاء و امتحان است.

استاد حوزه گفت: گرفتاری‌های دنیا برای برخی عامل سقوط و از بین رفتن و ضلالت و گمراهی و بدبختی و برای برخی عامل سعادت و نجات و رشد و ترقی معنوی و مادی  و دستیابی به حقایق برتر است؛ لذا انبیاء بالاترین سختی‌ها و گرفتاری‌ها را داشتند.

وی تأکید کرد: وقتی ذائقه و عقل ما می‌گوید چیزی بد است و آن را نشنویم، نبینیم، نخوریم و انجام ندهیم، در این صورت به نتیجه کار یعنی سعادت دنیا و آخرت خواهیم رسید.