خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

فقها در دوره غیبت در ولایت تشریعی، همتراز ائمه هستند

جمعه, 17 خرداد 1398 ساعت 08:35
منتشرشده در اخبار

به گزارش ایکنا، آیت‌الله هادوی تهرانی در آخرین جلسه تفسیر سوره حشر در مسجد اعظم قم با بیان اینکه مشرکان اسامی آیه ۲۳ سوره حشر«هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ» را به بتهایشان نسبت می‌دادند، بیان کرد: به همین دلیل در آیه بر پاکی و منزه بودن خدا از این توهمات مشرکانه تأکید فرموده است، زیرا مشرکان توحید خالقیت را قبول داشتند ولی توحید ربوبیت را قبول نداشتند.

هادوی تهرانی بیان کرد: سلطنت تشریعی خدا به تبع سلطنت تکوینی اوست؛ خداوند تکویناً و ذاتاً ملک است و هر ملک دیگری در عالم اگر از طریق خدا باشد حقانیتی دارد ولی اگر مستقلا بخواهد ابراز وجود کند حقانیت ندارد.

وی افزود: بنابراین ولایت پیامبر(ص) به امر الهی و ولایت ائمه از سوی پیامبر و با اذن خدا مشروعیت دارد و به دلائلی که در مباحث فقهی وجود دارد در عصر غیبت، این ولایت به فقهای جامع الشرائط اعطا شده است که در روایت معروف فارجعوا الی روات احادیثنا ... بیان شده است. این روایت هم یک بحث سندی و هم بحث دلالی دارد از جمله گفته‌اند که روایت برای راویان است و نه فقها که امام در بحث ولایت فقیه توضیح داده اند که روات حدیثنا یعنی کسی است که تشخیص می‌دهد حدیثی برای ائمه(ع) است یعنی راوی عادی نیست و فقیه است که این توانائی را دارد.

هادوی تهرانی ادامه داد: در ادامه روایت هم دلالت دارد که فقها در عصر غیبت وزان خود معصومین در ولایت تشریعی هستند.

استاد تفسیر حوزه با اشاره به آیه ۲۳ و ۲۴ این سوره اظهار کرد: جبریه می‌گویند عقل ما کجاست که بخواهد برای خدا تعیین تکلیف کند؛ این سخن، عوام‌پسند است و در برابر عدلیه قرار دارد  که می‌گویند ظلم از جانب خداوند حرام است و عدل بر او واجب است.

وی با بیان اینکه خدایی که جبریه می‌پرستند به تعبیری خدای جاهل و ظالم و سفاکی است ولی قرآن فرمود خداوند منزه و پاک از همه نقائص و کاستی‌ها است؛ او السلام، المومن و المهیمن و ... است به تبیین سلام پرداخت و افزود: بنده در کتابخانه امام صادق آیت‌الله سبحانی مشغول مصاحبه بودم که کتابی به انگلیسی دیدم که نویسنده کتاب نوشته بود من زنی آمریکایی هستم و در کلیسا تحصیل کرده‌ام؛ در زمان جنگ خلیج که بحث زیادی از سوی آمریکایی‌ها علیه اسلام مطرح شد توجه او به این دین جلب شد و  بعدا مسلمان شد؛ همچنین خانمی که عکاس کلوپ شبانه بوده  است گفته من در طول سال‌هایی که در این کلوپ ها کار می‌کردم دیدم انسان هایی بی هدف و گمشده و در اضطراب و التهاب هستند و این فرد با مسلمانی آشنا شد و در نهایت مسلمان شد؛ او گفت وقتی مسلمان شدم تازه معنای هدف زندگی را فهمیدم و  عمدتا این افراد می گویند گویا با اسلام متولد شده‌ایم.

وی با بیان اینکه اسلام‌شناسی قبل از انقلاب کلاً در دست یهودیان بود ولی بعد از انقلاب افراد دیگری هم پیدا شدند گرچه باز تحت تاثیر آنان هستند، تصریح کرد: سلامتی دنیوی خیلی خوب است ولی اصل سلامتی معنوی است که از ایمان به دست می‌آید و موجب سعادت دنیا و آخرت انسان است، البته ما کمتر واقف به این موضوع هستیم و سلامتی جسمی را بر سلامتی روحی و معنوی ترجیح می‌دهیم  در حالی  که سلامتی معنوی و ایمانی ما موجب سعادت ما در آخرت خواهد شد.

استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه جبار را می‌توان به معنای مسلط بر همه چیز معنا کرد اظهار کرد: المتکبر دیگر صفت خداوند است؛ کسی که خود را بزرگ می‌یند  و بزرگی تنها برای خداست و اکبر از هر چیزی است که تصور شود ولی بزرگ‌ترین مشکل ما سوء ظن به خداست و فکر می‌کنیم بیش از چیزی که داریم حق ما هست و همین سوء ظن ایمان ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

هادوی تهرانی با اشاره به قدرت بی‌نهایت خلقت خداوند که در آیه ۲۴ با تعبیر خالق اشاره شده است، بیان کرد: چندی پیش مستندی در مورد قارچ که یک گیاه ساده است، نشان داده شد و این گیاه با همه سادگی دارای عجائب فوق العاده‌ای است که دانشمندان در تلاشند تا ارتباط میان جنگل‌های جهان را از طریق این قارچ‌ها پیدا کنند؛ این نمونه‌ای قدرت بی‌نهایت خداست که بشر به آن دست یافته است؛ در رویات مربوط به دوره ظهور داریم که وقتی امام ظهور کنند تنها دو بخش از ۲۷ بخش علم کشف شده است.

هادوی تهرانی همچنین با تبریک عید فطر اظهار کرد: شب و روز عید فطر بسیار مهم است و امیدوارم از برکات خاص آن که روز گرفتن عیدی خاص و محصول این ضیافت الله و میهمانی است بهره مند شویم زیرا دست دراز کردن جلوی خداوند عزت است.

_____________

آدرس مرتبط: ایکنا