خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

ما خودمان مانع اصلی ظهور هستیم

شنبه, 10 آبان 1399 ساعت 13:28
منتشرشده در اخبار

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، ۶ آبان‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره فرقان به آیه «وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيرًا» اشاره کرد و گفت: این آیه قصد دارد توهمی را که در ذهن بسیاری از افراد و حتی در ذهن بسیاری از ما بعد از ۱۴۰۰ سال وجود دارد نفی کند؛ این توهم که پیامبران زندگی غیرمتعارفی دارند.
وی با بیان اینکه آیه بر این تأکید دارد که پیامبران هم مانند سایر مردم می‌خوردند و می‌پوشیدند، ازدواج کرده و سفر و در بازار راه می‌رفتند، اضافه کرد: این همان مضمون است که انبیاء بشری از جنس خود مردم هستند نه از جنس متفاوت و همین بشر است که می‌تواند رسول خدا و الگو باشد و اگر رسول، غیر بشر بود، نمی‌توانست الگو و اسوه و فرستاده باشد.
آیت‌الله هادوی تهرانی ادامه داد: این توهم است که فرستادگان خدا باید از سنخ دیگری بوده و منش متفاوتی از مردم داشته باشند؛ خداوند با رد این توهمات تصریح کرده است که این توهم جایگاهی ندارد.
استاد تفسیر حوزه با اشاره به سالروز امامت امام زمان(عج)، اظهار کرد: آن وجود بزرگوار و نازنین چندین قرن صبر کرده است تا زمینه ظهور ایشان فراهم شود، اما به تعبیر خواجه نصیرالدین طوسی، ما خودمان مانع اصلی ظهور هستیم، زیرا انسان کامل و متعالی را نمی‌شناسیم و اگر او را ببینیم، می‌گوییم امامی که ما بیش از ۱۲ قرن برای او انتظار کشیده و مدح و شعر خواندیم و شنیدیم همین است! زیرا فکر می‌کنیم باید از همه مردم متفاوت باشد.
وی افزود: پیامبران و ائمه(ع) انسان هستند، ولی متعالی، نه اینکه کارهای عجیب و غریب بکنند؛ کسانی که کارهای عجیب و غریبب می‌کنند، دکان‌دار هستند و نمایش بازی می‌کنند تا چند جاهل دنبال آنها راه بیفتند، اما نمایش و ادا و اطوار در زندگی انسان کامل، راه ندارد.
موانع معرفتی ظهور
استاد حوزه علمیه بیان کرد: روایت است که نشستن پیامبر بر سر سفره یا در مسجد مانند نشستن بندگان بود؛ بنابراین ما اگر می‌خواهیم امام زمان ظهور کند، یکی از این موانع، موانع معرفتی است که با شناخت امام برطرف می‌شود. البته موانع بسیار دیگری هم وجود دارد از جمله اینکه چقدر برای اوامر و نواهی امام و اصلا اوامر و نواهی دین آمادگی داریم.
آیت‌الله هادوی تهرانی اظهار کرد: امام قرار نیست بیاید و دین را عوض کند و محرمات جدید بگذارد؛ او همین واجبات و محرمات را احیاء خواهد کرد، اما ما به همین دینی که داریم، چقدر ملتزم هستیم و به واجبات، عمل و از نواهی دوری می‌کنیم؟.
وی اضافه کرد: خداوند فرموده است ما برخی افراد را برای برخی افراد دیگر محل آزمون و ابتلاء قرار داده‌ایم تا مردم بدانند چگونه با آنان برخورد می‌کنند؛ آیا مطالب و اقوالی که از جانب ما برای مردم می‌گویند، می‌پذیرند و اطاعت می‌کنند؟
استاد حوزه علمیه، گفت: ایام‌الله هم نوعی آزمون برای ما هستند. برخی در این ایام در گمراهی و معصیت و برخی در اطاعت و توجه و ذکر هستند؛ خداوند می‌خواهد ببیند که چه کسانی اهل صبر در این مسیر هستند؛ اینکه ما چقدر اهل مروت، عدل، خمس، زکات، نماز و اهل هزینه کردن در راه امام حسین(ع) هستیم؛ اینکه منبر می‌رویم و خرج برای هیئت می‌دهیم، با چه نیتی است.
زندگی آزمون مستمر است
وی تأکید کرد: زندگی آزمون مستمر و خدا ناظر بر آن است و همه نتایج آن ثبت و ضبط می‌شود؛ ارسال رسل هم ضمن اتمام حجت برای بشر، آزمون و ابتلاء هم هست تا مردم بدانند چه مواجهه‌ای با آنها دارند؛ آیا با عقلی رفتار می‌کنند که «ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان» است یا عقلی که شیطنت و به تعبیر امام علی(ع) نکراء است.  
هادوی تهرانی تأکید کرد: باید در آزمون‌ها و سختی‌های دنیا اهل صبر و بردباری باشیم و جزع و فزع بیهوده نکنیم و بر خدا توکل داشته باشیم، حرف نادرست نزنیم و سوء ظن به خدا نداشته باشیم تا با انبیاء و اولیاء در آخرت محشور شویم.