خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

متأسفانه برخی از وعاظ در منابر، پیامبر و ائمه را طوری معرفی می‌کنند که خلاف قرآن است

چهارشنبه, 06 آذر 1398 ساعت 20:53
منتشرشده در اخبار

به گزارش ایکنا آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز ۵ آذرماه در ادامه تفسیر سوره زخرف با اشاره به آیه ۱۸ این سوره مبارکه «أَوَمَنْ يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ؛ آيا كسى [را شريك خدا مى كنند] كه در زر و زيور پرورش يافته و در [هنگام] مجادله بيانش غير روشن است» گفت: یکی از محتملات این آیه بت‌هایی بوده که از طلا و جواهر ساخته شده و می‌پرستیدند که این احتمال را شیخ طوسی از قول یکی از مفسرین اهل سنت نقل کرده، ولی خودش این احتمال را ترجیح نمی‌دهد.
وی افزود: برخی مفسرین متأخر به این احتمال نظر داده‌اند؛ شیخ طوسی معتقد است که این آیه ناظر به مطلبی است که از آیه ۱۵ «وَجَعَلُوا لَهُ مِنْ عِبَادِهِ جُزْءًا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَكَفُورٌ مُبِينٌ» شروع شد که علامه طباطبایی هم به این مطلب نظر دارد.
هادوی تهرانی تصریح کرد: در آیه ۱۵ فرموده است که «من عباده جزءا» یعنی برخی از بندگان خدا را جزء و فرزندان او قرار دادند، لذا کفر و شرک آنان آشکار است؛ خداوند در آیه ۱۶ فرموده که آیا خدا دختر برای خود برداشته و برای شما پسر؟ در حالی که شما خودتان از دختر بدتان می‌آید و اگر فرزند دختری به شما داده شود، چهره‌تان سیاه می‌شود.
وی افزود: خدا در این آیه سؤال فرموده است که آیا برای خدا دختر قرار داده‌اید؟ که باید در ناز و نعمت بزرگ شوند؛ وجودی هستند که نیازمند نگهداری هستند تا صدمه نبینند و در مقام مخاصمه هم توانمند نیستند؟ علامه در ذیل این آیه فرموده که زن از لحاظ توانایی عاطفی و احساسی قوی است، ولی از لحاظ توانایی عقلی، آنچنان قدرتمند نیستند.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: به تعبیر ایشان، این یکی از مظاهر زنانه است که به زینت و زیور علاقه زیادی دارند؛ در این آیه تأکید دارد که شما دختران را فرزند خدا می‌دانید که توانایی عقلی چندان زیادی ندارند.
وی افزود: البته این موضوع(نقص عقل) در بیان حقیقت وجودی زن نیست، بلکه واقعیت عینی ظرفی را که حادثه در آن رخ داده، تبیین کرده است؛ یعنی زن در آن دوره موقعیتی داشت که وقتی خدا فرزند دختری به کسی می‌داد، چهره آنان سیاه و برافروخته می‌شد.
این استاد حوزه علمیه همچنین در ادامه تفسیر سوره شوری تصریح کرد: خداوند در آیه ۵۲ این سوره فرموده است که «وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» یعنی اگر وحی ما نبود، هیچ راهی برای دانستن کتاب و ایمان نداشتی، ولی در پرتو وحی به جایی رسیده‌ای که مردم را به صراط مستقیم دعوت می‌کنی.
انتقاد از برخی وعاظ
این استاد حوزه با بیان اینکه مقام هدایت در صراط مستقیم در مجموعه توانایی بشر است، تصریح کرد: متأسفانه برخی از وعاظ و روحانیون در منابر پیامبر و ائمه را موجودات نوری معرفی می‌کنند که با انسان‌های دیگر تفاوت ذاتی دارند؛ این مطلب، خلاف قرآن است؛ پیامبر و ائمه هم انسان هستند و خدا فرمود ای پیامبر تو هم بشری مانند بقیه هستی، ولی با این وجود به مقام «قاب قوسین» رسید.
وی با بیان اینکه به عنوان مثال، هر انسانی امکان رسیدن به قهرمانی المپیک را دارد، ولی چون مقدمات آن از سوی فرد فراهم نمی‌شود، به آن نمی‌رسد، افزود: البته این به معنای آن نیست که هر کسی که به این جایگاه رسید، انسان نیست؛ پیامبر و ائمه هم انسان‌هایی مانند ما بودند، ولی چون مقدمات را فراهم کردند، در پرتو وحی الهی، به آیت هدایت تبدیل شده‌اند.
هادوی تهرانی بیان کرد: علمی که برای به رخ کشیدن توانایی باشد، خودش حجاب است وگرنه استعداد روح انسانی فوق‌العاده بالاست و می‌تواند انسان را به کمالات برساند؛ یکی از مهمترین روزنه‌ها و لوازم برای شکوفایی استعداد روحی انسان، نماز است.
هادوی تهرانی افزود: یکی دیگر از این روزنه‌ها مشاهد مشرفه است؛ اهل قم از مشهد بسیار والا مقام یعنی حرم کریمه اهل بیت(ع) برخوردارند و جور و جفاست که در این شهر باشیم و هفته‌ای به زیارت بارگاه ایشان نرویم.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: حرم حضرت معصومه بابی از ابواب بهشت و روزنه برای کمال است. همچنین طبیعت از دیگر روزنه‌ها برای شکوفایی استعداد روحی و  بستری برای معرفت خداوند است و انسان در پرتو نگرش درست به طبیعت، فراتر از علم و درک حسی به معرفت الهی پی می‌برد.
وی با اشاره به نزدیکی ایام انتخابات گفت: در این ایام به خصوص ما طلبه‌ها باید مراقب باشیم تا به خاطر اینکه فرد دیگری به مجلس برود و بگوید که أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلَى، آخرت خودمان را خراب نکنیم؛ البته نه اینکه در انتخابات شرکت نکنیم، ولی باید ببینیم به چه دلیلی از کسی حمایت می‌کنیم و از دیگری حمایت نمی‌کنیم و با چه روشی این کار را انجام می‌دهیم.

 

______________

آدرس های مرتبط:

ایکنا