خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

نهم دی؛ تقدس نظام جمهوری اسلامی و دفاع مردم از مرزهای عقیدتی

دوشنبه, 10 دی 1397 ساعت 10:01
منتشرشده در اخبار

نهم دی نمادی است از همدلی مردم؛ از اینکه مردم وقتی در موضوعی که با اصل و اساس عقیده آنها برخورد پیدا می کند و احساس کنند که ارزش های اصیل آنها زیر سوال رفته، فارغ از جریانات سیاسی در کنار هم قرار می گیرند و به مقابله می پردازند

همزمان با نهمین سالگرد حماسه نهم دی 1388، آیت الله دکتر «مهدی هادوی تهرانی» در ابتدای درس خارج فقه خود، بیانات مهمی ایراد کرد.

متن کامل سخنان این عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و استاد عالی حوزه علمیه، با اندکی ویرایش، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین الطیبین الهداة المهدیین، سیما بقیة الله فی الارضین عجل الله تعالی فرجه الشریف.

امروز، روز نهم دی ماه است. حادثه ای که در نهم دی ماه اتفاق افتاده و جا دارد که ما به آن توجه جدی کنیم "حضور گسترده مردم به صورت خودجوش در برابر بی احترامی به مقدسات اسلامی" است. این حرکتی است که نشان می دهد مردم ما در برابر اموری که به ساحت عقیده و ایمان آنها مرتبط می شود، بی تفاوت نمی ایستند.

* نهم دی 88 ؛ نمونه دفاع مردم از مقدسات

مردم ممکن است بسیاری از ناملایمات و مشکلات را تحمل کنند، سکوت کنند، و دم بر نیاورند؛ اما وقتی امر به مرز عقیده و ایمان می رسد و باورهای اصلی آنها مورد هجوم واقع می شود آنجاست که عکس العمل نشان می دهند. این عکس العمل، عکس العملی برخاسته از عموم مردم است. در واقع فرهنگ عمومی جامعه است و هیچ ارتباطی به جناح و جریان خاصی ندارد. این واکنش، فراتر از جریانات و جناح های سیاسی، مربوط به خصوصیت فرهنگی عمومی است.

این یک نماد و نمونه بود؛ اما تنها نمونه نبود و تنها نمونه هم نخواهد بود. ما باید به این نماد و نمونه توجه کنیم و بدانیم که مردم در برابر تعرض به مفاهیم و ارزش ها، سکوت نمی کنند.

* تحمل مشکلات و عدم تحمل تعرض به مقدسات

مردم بسیاری از ناملایمات و مشکلات را تحمل می‌کنند و ظاهراً عکس العملی از خود نشان نمی دهند و گاهی همین تحملِ مردم بعضی از دوستانِ نادان ما را وادار به تحلیل های کودکانه و غیر عقلایی می کند و در نتیجه گمان می کنند که هرکاری کنند هیچ عکس العملی نخواهد داشت. این تفسیرهای کودکانه گاهی باعث می شود که آن دقتی که باید در اداره امور مملکت صورت بگیرد، انجام نمی شود؛ به گمان اینکه مردم ما در قبال این مسائل عکس العملی نشان نمی دهند و این همان توهمی است که بسیار خطرناک است و می تواند خدای نکرده موجبات بحران های جدی برای این نظام مقدس را فراهم کند.

* قدسیت نظام جمهوری اسلامی ایران

نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام واقعاً مقدس است. تاریخ انبیاء علیهم السلام به نبوت خاتم(ص) منتهی شده و این نبوت خاتم در مکتب اهل بیت(ع) تجلی پیدا کرده است. این مکتب در دوره غیبت، کار را به فقیه جامع الشرایط سپرده است. پس این نظام برخاسته از اصیل ترین ارزش های الهی و به معنای دیگر برخاسته از اصیل ترین ارزش های انسانی است.

معیارهایی که برای حکومت در مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته شده است و مبناهایی که برای مشروعیت در این نظام وجود دارد، در هیچ نظام دیگری نیست. تلاش هایی که برای نمونه های بدلی حکومت اسلامی صورت گرفته - از قبیل داعش و امثال آن - نباید در بعضی از ما این توهم را ایجاد کند که خدای نکرده جمهوری اسلامی ایران را با این نوع نمونه های بدلی مقایسه کنیم.

جمهوری اسلامی ایران یک نمونه اصیل از حکومت اسلامی است و بر تفسیرهای دقیق و درست از مبانی دینی مبتنی می باشد.

* حفظ نظام جمهوری اسلامی بر همه مسلمانان واجب است

حفظ این نظام بر همه آحاد مسلمین واجب است. اینکه این وظیفه انجام داده نمی شود بحث دیگری است. حفظ این نظام نیازمند درایت، بصیرت و عقل است که این درایت و بصیرت و عقل اقتضا می کند تا ما به همه جوانب مسائل توجه کنیم. اینکه چشممان را ببندیم، با لگد بزنیم و بگوییم وظیفه است و ما مأمور به وظیفه ایم و نه مامور به نتیجه، این جهالت است. تشخیص وظیفه نیازمند این است که ما تمام جوانب یک مساله را بفهمیم، بعد وظیفه را تشخیص داده و عمل کنیم؛ نه اینکه چشم بسته کاری را انجام دهیم و بدون رعایت جوانب مسأله بگوییم: "ما مامور به وظیفه ایم نه نتیجه".

متاسفانه درایت و دقت دشمنان و جهالت و نادانی دوستان، ضربات سنگینی به جمهوری اسلامی ایران زده است. ما از دشمن توقع دوستی نمی توانیم داشته باشیم. ما به دشمن نمی توانیم توصیه کنیم دشمنی نکن؛ این معنا ندارد. اگر هم چنین توصیه ای کنیم نشاندهنده نادانی ماست که دشمن را نمی شناسیم.

* لزوم داشتن عقل و بصیرت

به این دوستان نادان خودمان می توانیم توصیه کنیم که عزیز دلم؛ عقل هم خوب است. به تعبیر حضرت آیت الله جوادی آملی، به کار بردن عقل شرعاً منعی ندارد. چون بعضی وقت ها که طلبه ها، چیزهایی را زیاد سوال می کردند ایشان این تعبیر را به کار می بردند و می فرمودند که اگر گاهی انسان عقل خود را به کار ببرد، شرعاً مانعی ندارد و شرعاً حرام نیست آدم از عقل خود استفاده کند تا مقداری مسائل را درست بفهمد. همه اش یک جوری تفسیر نکند که با آن تفسیر دل خودش خوش باشد و در این توهم، سرخوش از اینکه پس ما پیروز شدیم به جهالت عمل کنیم.

خب؛ این جهالت تا یک مدتی ممکن است باعث شود که سر خود سرخوش باشد، اما تا کی می تواند ادامه پیدا کند؟

اگر خدای نکرده ما عقل را کنار بگذاریم و بصیرت کافی نداشته باشیم که بفهمیم کجا باید کاری انجام دهیم و کجا نباید کاری انجام دهیم؛ کجا باید یک چیزی را بگوییم و کجا نباید بگوییم؛ کجا باید چیزی را تعریف کنیم و کجا نباید تعریف کنیم... اثر عکس خواهیم گرفت.

* بیش از همیشه به وحدت نیاز داریم

امروز در شرایطی که ما قرار داریم، بیش از هر روز دیگری به وحدت نیاز داریم؛ اما معنای وحدت این نیست که نظر همه یکسان باشد. ‌چنین چیزی امکان ندارد.

پنج نفر که در یک خانواده زندگی می کنند، اختلاف نظر دارند و این طبیعی است که افراد با هم اختلاف نظر داشته باشند. این اختلاف نظر کمک می کند به اینکه جوانب مسئله را بهتر بفهمند.

اما اگر پنج نفر در یک خانواده به خاطر اینکه اختلاف نظر دارند هر کدام به سمتی کشیده شوند نتیجه این می شود که این خانواده از هم می پاشد؛ به پنج نفر جدا تبدیل می شوند نه یک خانواده واحد. اما اگر همین پنج نفر با تمام اختلافاتی که دارند با همدیگر همفکری کنند و تحمل شنیدن حرف هم را داشته باشند و اهتمام داشته باشند که شاید طرف مقابل حرف قابل قبولی بزند، آن موقع است که می توانند این خانواده را حفظ کنند.

جامعه بزرگ اسلامی امروز بیش از هر روز دیگر به وحدت نیاز دارد. البته این جامعه، مانند هر جامعه دیگری، نیاز به رهبری و ریاست هم دارد.

* ولی فقیه؛ رهبر مشروع جامعه اسلامی

این رهبری در فرهنگ اسلامی تعریف شده است؛ فقیه جامع الشرایطی که توانایی اداره جامعه را داشته باشد و خود در عمل به آنچه می گوید ملتزم باشد.

این مطلب را حتی چند سال پیش - شاید نزدیک 20 سال پیش - بر اساس مبانی اهل سنت و برای علمای اهل تسنن توضیح دادم. حتی بر اساس مبانی اهل سنت، تنها چنین شخصی با چنین ویژگی هایی، صلاحیت حکومت بر جامعه اسلامی را دارد. حالا برخی دوره ها علمای اهل سنت صریح تر این را گفته اند و بعضی دوره ها به دلیل شرایطی که حاکم بوده، مخفیانه تر این تعبیر را به کار برده اند. حالا اینکه تطبیقات این معیار در طول تاریخ اشتباه بوده، بحث دیگری است. اما معیار صحیح همین بوده و هست.

* نهم دی؛ نماد همدلی برای دفاع از ارزشها

بنابراین ما در شرایط فعلی بیش از هرچیز دیگر به همدلی و همراهی نیاز داریم و نهم دی نمادی است از همدلی مردم؛ از اینکه مردم وقتی در موضوعی که با اصل و اساس عقیده آنها برخورد پیدا می کند و احساس کنند که ارزش های اصیل آنها زیر سوال رفته، فارغ از جریانات سیاسی در کنار هم قرار می گیرند و به مقابله می پردازند.

اگر روزی این دفاع را انجام ندهیم یقین بدانید که خلاف شرع کرده ایم؛ چون هرگونه اقدامی که موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران شود از طرف هر شخصیت و هر کسی در هر جایگاهی از جایگاه ها و مناصب جمهوری اسلامی ایران، شرعاً حرام است.

البته ضربه ای که مسئولین بعضی وقت ها می توانند به نظام بزنند به دلیل مواضع و نوع تحلیل ها و اقدامات نادرست آنها، به مراتب بیشتر از ضربه ای است که آدم های معمولی می توانند به نظام بزنند؛ و حتی به مراتب بیشتر از ضربه ای است که دشمنان می توانند به نظام بزنند.

اگر ما در داخل، قدرت و انسجام و وحدت خود را حفظ کنیم یقین بدانید که هیچ وقت دشمنان نمی‌توانند ضربه‌ای جدی به کشور بزنند. بله؛ می توانند سنگ اندازی کنند، یا حرکت ما را با مشکل و بحران مواجه کنند؛ اما در صورتی که انسجام و اتحاد داشته باشیم و علیرغم تفاوت ها و دیدگاه های متفاوت برای رسیدن به منافع و ارزشهای مشترک و حفظ ارزشهای مشترک با هم تلاش کنیم، قطعاً دشمن هیچ کاری نخواهد کرد و نخواهد توانست.

خداوند همواره نشانه های خود را به انسان ها نشان داده است. انبیاء - علیهم السلام - در دوران خود معجزاتی را نشان دادند و مردم آن زمان فرصت پیدا کردند آیاتی را ببینند که دیگران ندیدند؛ اما قرآن کریم می‌فرماید که آن مردم چون جاهل بودند و قدر آن آیات و نشانه ها را ندانستند، گرفتار عذاب الهی شدند و از بین رفتند.

اکنون این فرصت تاریخی به ما داده شده که در دورانی که دوران غیبت است آن نشانه های خاص را ببینیم. اگر ما نیز خدای نکرده مثل امت های گذشته نشانه ها را ببینیم و آن گونه که باید رفتار نکنیم؛ آن موقع همانطوری که آنها دچار عذاب الهی شدند و از بین رفتند، خدای نکرده ما هم گرفتار عذاب الهی خواهیم شد.

* بصیرت و وحدت، زیر پرچم ولایت

امیدوارم به برکت درایت و بصیرت مسئولین جمهوری اسلامی ایران، جریانات سیاسی و کسانی که قدرت های اقتصادی و سیاسی را در اختیار دارند، و به برکت ادعیه امام زمان(عج) که همواره همراه و حامی این مملکت بوده ان شاء الله ما از این شرایط سخت عبور کنیم.

امیدوارم که بتوانیم در پناه همفکری و همکاری زیر پرچم ولایت به سلامت بگذریم و دوباره در یک شرایط بهتری قرار بگیریم و بتوانیم با سرعت بیشتری به حرکت خود ادامه بدهیم؛ ان شاء الله.

دفتر آیت الله هادوی تهرانی

----------------------------------

لینک مرتبط: ابنا