خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

هر ادعایی اگر واقعیت باشد، آثار واقعی دارد

یکشنبه, 20 اسفند 1396 ساعت 10:42
منتشرشده در اخبار

شفقنا- استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: در مورد هر موضوعی تنها گفتن درست نیست، باید آثار واقعی آن مشهود باشد، عده ای می گویند به آخرت اعتقاد داریم، ولی در عمل آثاری از اعتقاد آنها دیده نمی شود.

به گزارش شفقنا، آیت الله هادوی تهرانی در جلسه تفسیر آیه ۴۵سوره مبارکه زمر، بیان کرد: خداوند در این آیه خصلتی را بیان می کند که مصداق بارز این خصلت، کفار هستند، اما این مفهوم مانند سایر مفاهیم در قرآن، دارای نراتب هست. خداوند می فرماید: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ ۖ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ، الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ: کسانی که ایمان به آخرت ندارند. وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ: وقتی در مورد خدای واحد صحبت می شود، این ها بدشان می آید و اشمئزاز پیدا می کنند. وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ: وقتی غیر خدا ذکر می شود إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ. وقتی از دین و اخلاق و ادب و… صحبت می کنید، خوششان نمی آید و حوصله شان سر می رود. اما وقتی از اباطیل می گویید، بلافاصله کیف می کنند و به میدان می آیند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن را به دو نوع می تواند معنا کرد، گفت: میان دو نوع معنا کردن قرآن، اجوار هم وجود دارد. یکی اینکه بگوییم وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ ناظر به کفار زمان پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم است که می گوید این ها این طوری بودند. پس یک قصه تاریخی مربوط به یک جماعتی که مردند و خاک شدند و پراکنده شدند و رفتند تمام شد. ماهم این آیه را می بوسیم و گوشه طاقچه می گذاریم تا وقتی که یکی بمیرد، آن وقت برای او به عنوان ثواب می خوانیم! این یک نوع تفسیر است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ دارد برای همه آدم ها و در تمام دوره ها و زمان ها یک قاعده ای را بیان می کند. می خواهد بگوید اگر می خواهی بفهمی جزو یومنون بالآخره هستی یا خیر، خیلی ساده است. به شما ملاک می دهیم. اگر اِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُکم وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ هست، معلوم می شود که لا یومنون بالآخره است و اگر عکس آن بود معلوم می شود یومنون بالآخره است.

او در مورد ملاک ایمان به آخرت اظهار کرد: ملاک ایمان به آخرت این است که شما چقدر به حقایق اعتنا می کنید چون کسی دنبال حقیقت است که آخرتی را قبول دارد. کسی که آخرت را قبول ندارد دنبال مجاز و من دون الله است. اینکه عده ای می گویند چند روزی هستیم و باید بسیار خوش بگذرانیم، اعتقاد ندارد که روزگار پس از این هم وجود دارد. اینکه تنها بگوییم من اعتقاد دارم، لقلقت اللسان است. این که واقعا اعتقاد داشته باشیم، آثار واقعی دارد.

هادوی تهرانی در پایان گفت: هر ادعایی اگر واقعیتی داشته باشد، آثار واقعی دارد، گفتن تنها درست نیست، ما بعضی وقت ها به خودمان و دیگران دروغ می گوییم.

دفتر آیت الله هادوی تهرانی

----------------------------------

لینک مرتبط: شفقنا