خطا
  • XML Parsing Error at 9:19. Error 76: Mismatched tag

کنترل اجتماعی در غرب، نسخه ترجمه شده امر به معروف و نهی از منکر است

یکشنبه, 07 آبان 1396 ساعت 10:42
منتشرشده در اخبار

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با انتقاد شدید از برخوردهای ناصواب با مقوله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از سوی دشمنان دانا و دوستان نادان گفت: این مقوله به نحوی شدیدتر در کشورهای غربی با عنوان کنترل اجتماعی عنوان می‌شود و این در حالی است که این مفاهیم را از اسلام گرفته‌ و تغییر شکل داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله هادوی تهرانی روز ششم آبان ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه زمر با اشاره تعبیر «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى» گفت: مفهوم این آیه به معنای نفی مسئولیت اجتماعی افراد در عرصه اجتماعی نیست.

وی افزود: مثلا امر به معروف و نهی از منکر یک امر اجتماعی است و بدون جامعه، این مقوله محقق نمی‌شود، ولی این وظیفه بر دوش آمر به معروف و ناهی از منکر است و اینکه فرد امرشده و  نهی شده آیا ترتیب اثر می‌دهد یا خیر بر دوش خود اوست.

این استاد تفسیر قرآن حوزه علمیه عنوان کرد: وظیفه پیامبران هم این بود که مردم را به دین خدا دعوت کنند ولی اینکه مردم می‌پذیرند یا نه بر دوش خود آنان است.

هادوی تهرانی بیان کرد: شرایط اجتماعی ما طوری شده که هر اتفاقی در کشور بیفتد گردن اسلام و دین می‌اندازند حتی مسایلی که ربطی با احکام دینی هم ندارد آن را به دین و نظام مربوط می‌کنند.

این استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اظهار کرد: دشمنان دانا و دوستان نادان تصویری از مسایل ایجاد می‌کنند تا دین را امری منفی، کهنه و تاریخ گذشته معرفی کنند مثلا امر به معروف از نقاط پیشرفته و بسیار مثبت اسلام است که برخی آن را خشن و بد جلوه داده‌اند.

وی بیان کرد: در کشورهای غربی نیز همین بحث امر به معروف و نهی از منکر در قالب کنترل عمومی به شدت دنبال می‌شود و مردم در بسیاری از امور اجتماعی دگران دخالت دارند و این در حالی است که همین فرهنگ‌ها را از ما گرفته‌اند.

وی همچنین در ادامه تفسیر سوره «ص» به داستان قضاوت حضرت داود(ع) و  آزمون الهی در این مورد گفت: علمای تفسیر بحث کرده‌اند که این های که بر داود(ع) وارد شده‌اند بشر بوده یا فرشته، که علامه طباطبایی معتقد بودند این‌ها فرشته هستند و اگر داود(ع) خطا کرده چون قبل از گوش کردن به ادله طرف شکایت، حکم صادر کرده است البته مفسران معتقدند این مسئله با عصمت ناسازگار نیست.

هادوی تهرانی بیان کرد: هدف از بیان این داستان نیز این است که خداوند مصائب انبیاء گذشته را برای پیامبر بیان فرمود تا صبر پیامبر در مقابل مصائب بیشتر شود و ما هم با ذکر مصائب اهل بیت(ع) می توانیم صبرمان را بیشتر کنیم و این روش، روش تربیتی قرآن است.

وی با اشاره به معجزه قرآن تاکید کرد: مطالب قرآن، جهانی و جاودانه است و مخاطب آن عقول همه انسان‌ها است.

هادوی تهرانی عنوان کرد: بعد از کاریکاتورهای موهن در دانمارک، اجلاسی برگزار شد و یک فرد اندیشمند، در این اجلاسیه تاکید کرد که اگر قرار است یک الگو برای پیاده شدن آموزه‌های عیسی(ع) ارایه کنیم در زندگی پیامبر اسلام وجود دارد.

دفتر آیت الله هادوی تهرانی

---------------------------------

لینک مرتبط: ایکنا