اخبار

بایگانی

مرگ برای مؤمن شیرین و برای کافر زجرآور است

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۱ تیرماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه لیل، گفت: خداوند در این سوره بعد از ذکر سه قسم در آیت اول تا سوم به روز و شب و خلقت زن و مرد در آیه چهارم فرموده است که تلاش‌های شما متشتت و پراکنده است؛ «وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَى ﴿۱﴾ سوگند به شب چون پرده افكند (۱) وَالنَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى ﴿۲﴾ سوگند به روز چون جلوه‏‌گرى آغازد (۲) وَمَا خَلَقَ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَى ﴿۳﴾ و [سوگند به] آنكه نر و ماده را آفريد (۳) إِنَّ سَعْيَكُمْ لَشَتَّى ﴿۴﴾» در ادامه فرمود کسانی که اهل تقوا و اهل بذل و بخشش و دست و دل باز هستند، در یک گروه قرار دارند و ویژگی آنها این است که تصدیق به حسنی می‌کنند. وی با اشاره به آیات «فَأَمَّا مَنْ أَعْطَى وَاتَّقَى * وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَى * فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى»، افزود: شیخ طوسی به نقل از ابن عباس و عکرمه در تبیین مفهوم حسنی آورده است که حسنی به معنای عمل به وعده‌‌ای است که داده‌اند؛ ضحاک گفته تصدیق به توحید است؛ مجاهد و حسن بصری گفته‌اند که صدق بالحسنی یعنی تصدیق بهشت، قتاده هم گفته تصدیق وعدالله است؛ شیخ طوسی فرموده است که حسنی یعنی نعمتی بزرگ که همان بهشت برای متقین است و از کسانی که آن را تکذیب کنند، دور است. استاد حوزه علمیه بیان کرد: مرحوم علامه در المیزان فرموده است مقصود از حسنی، «ما وعدالله» و ثواب بر انفاق در راه خداوند است که نزدیک به تفسیر قتاده شده است؛ ایشان در ادامه فرموده است کسی مصداق تصدیق حسنی است که قیامت را قبول دارد و به ثواب آن معتقد است. پس از منظر علامه، تصدیق حسنی یعنی فرد مؤمنی است که خدا و قیام و پاداش آن را قبول دارد و در راه خدا انفاق می‌کند. آیت‌الله هادوی…

بزرگترین دست آورد امام باقر(ع) ایجاد نهضت فراگیر علمی بود.

حضرت آیت الله هادوی تهرانی: بزرگترین دست آورد امام باقر(ع) ایجاد نهضت فراگیر علمی بود.

در فتنه، باطن انسان آشکار می شود

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۰ تیرماه در ادامه مباحث تفسیری سوره نور، به آیه ۶۳ «لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ خطاب كردن پيامبر را در ميان خود مانند خطاب كردن بعضى از خودتان به بعضى [ديگر] قرار مدهيد خدا مى‏‌داند [چه] كسانى از شما دزدانه [از نزد او] مى‏‌گريزند، پس كسانى كه از فرمان او تمرد مى‌كنند بترسند كه مبادا بلايى بديشان رسد يا به عذابى دردناك گرفتار شوند» اشاره کرد و گفت: بیان شد که شیخ طوسی دو تبیین از دعای پیامبر(ص) ارائه کرد؛ یکی اینکه بترسید از دعای ایشان یعنی او را ناراحت و عصبانی نکنید، زیرا اگر نفرین کند طومار شما در هم پیچیده می‌شود؛ معنای دوم اینکه پیامبر را مانند افراد معمولی صدا نزنید؛ علامه طباطبایی هم فرمود که هیچکدام از این دو معنا مراد نیست، بلکه منظور این است که وقتی پیامبر شما را به کاری دعوت کند، مانند دعوت دیگران نیست و باید اطاعت کنید؛ علامه برای اثبات این نظر به ادامه آیه استناد کرده است. وی افزود: در ادامه آیه، خداوند فرموده است که او می‌داند کسانی از شما را که یواشکی از میدان جنگ فرار می‌کنند «قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا»؛ «تسلل» یعنی کسی که با کلک و آهسته از جایی بیرون برود و «لواذا» یعنی پناه گرفتن به چیزی؛ شیخ طوسی گفته است مقصود از «یتسللون منکم لواذا» یعنی اینها از جهاد فرار می‌کنند؛ این قول را از حسن بصری نقل…

تکاثر، تفاخر به کثرت مناقب از جمله ثروت است و باعث تباهی انسان می شود

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، اول تیرماه در تفسیر سوره مبارکه تکاثر، گفت: در آیه نخست این سوره فرمود که تکاثر شما را دچار لهو می‌کند، شیخ طوسی فرموده است که لهو یعنی انصراف انسان به سمت هوا و میل انسانی و خواهش و تمنای طبیعت او هست. وی افزود: انسان یک خواهش معنوی دارد که او را به سمت تقرب به خدا و خیرات و برکات دعوت می‌کند و طبیعتی دارد که انسان را به سمت امور مادی می‌کشاند و زندگی، جنگ مستمر میان طبیعت انسان و فطرت او هست و ما دائماً در هر لحظه زندگی انتخاب می‌کنیم که مسیر فطرت را برویم یا مسیر طبیعت را. استاد حوزه علمیه اظهار کرد: لهو چیزی است که انسان را به سمت کشش‌های طبیعی می‌کشاند که از آن تعبیر به هوا و هوس‌های مادی و نفسانی می‌شود؛ تکاثر عبارت از کثرت و جمع‌آوری ثروت است. شیخ طوسی در تبیان فرموده است که تکاثر، کثرت‌طلبی نیست، بلکه به معنای تفاخر به کثرت مناقب از جمله ثروت است. آیت‌الله هادوی تهرانی ادامه داد: شیخ نتیجه گرفته که تکاثر چیزی است که انسان به سبب داشتن دارایی‌های گوناگون به تباهی بیفتد؛ انسان باید هر چه را دارد از خدا بداند و اگر چنین شد ،تفاخر معنایی ندارد؛ «انتم الفقراء الی الله»؛ به تعبیر خواجه نصیر طوسی، «هیچ بن هیچ» است و هرقدر ایمان انسان بیشتر باشد، درک این فقر هم بیشتر خواهد شد. استاد حوزه علمیه بیان کرد: اگر طبیعت را کنترل نکنیم، عاقبت آن تباهی و گرفتاری است و تکاثر انسان را به تباهی می‌کشاند تا اینکه انسان‌ها قبرهای خود را ببینند که کنایه از مرگ است؛ برخی گفته‌اند مقصود به یاد مرگ افتادن است «حتی زرتم المقابر»؛ یعنی انسان‌ها مقبره دیگران را می‌بینند و و به یاد پایان…

علم، مهربانی و رضایت به مقدرات الهی سه ویژگی بارز امام رضا ع بود.

حضرت آیت الله هادوی تهرانی: علم، مهربانی و رضایت به مقدرات الهی سه ویژگی بارز امام رضا ع بود.

ضایع کردن حقوق مردم مرتبه‌ای از کفر است

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۲۲ خردادماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه طارق، گفت: سوره طارق با دو قسم آغاز شد. مفهوم طارق را هم خداوند توضیح داده و آن را نجم ثاقب یا ستاره درخشان نامیده است که در جلسات قبل، شرح آن بیان شد. بعد از چند آیه دوباره خداوند به آسمان و زمین قسم خورد که عرض شد «والسماء ذات الرجع» به باران و «و الارض ذات الصدع» هم به شکاف زمین که باعث رویاندن گیاهان است تعبیر می‌شود. وی افزود: در ادامه فرموده است: «ان یوم الفصل ...»، یعنی این سخن (قرآن)، مرز حق و باطل را تعیین می‌کند و این‌طور نیست که سخن هزلی باشد و آن این است که آنها مکر و کید می‌کنند و من هم کید و مکر به کار می‌بندم؛ پس به کافرین مهلت بده که در واقع این آیات هم مضمون آیه معروف «ومکروا و مکر الله...» است. هادوی تهرانی اضافه کرد: کافرین هم کسانی هستند که نعمت الهی را می‌پوشانند و منکر می‌شوند و بدترین کفران نعمت، پوشاندن نعمت هدایت است؛ البته از جهت فقهی و اصطلاحی یعنی کسی که خارج از دین است، اما در اینجا مراد هر کسی است که نعمت الهی را کفران کند، قدر نعمت ثروت و سلامت و قدرت و امکانات مادی و معنوی خود را نداند. استاد سطح خارج حوزه علمیه بیان کرد: کسی که زیبایی دارد و آن را در مسیر نادرست به کار بگیرد، مدل یا بازیگری می‌شود که کارهای زشت مرتکب شده و برای آن توجیه می‌آورد یا قدرت سیاسی و اجتماعی و بدنی دارد، اما از آن برای زورگویی و انحراف دیگران استفاده می‌کند یا حقی را از بین می‌برد، او هم کافر است. کسی که ثروت دارد و به جای آنکه آن را برای خدمت به خانواده و مردم به کار بگیرد، در راه نادرست استفاده می‌کند، او هم کافر است. آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد:…

حرم فاطمه معصومه (س) دری از درهای بهشت است

حضرت آیت الله هادوی تهرانی: حرم فاطمه معصومه(س) دری از درهای بهشت است.